3e Natuurwerkdag een succes!

natuurwerkdag 2018 (2).JPG
100 dagen foto.jpg
Door Ronald van Veen op 3 november 2018 om 23:09

3e Natuurwerkdag een succes!

Voor het derde jaar op een rij mocht ik met  Bea van 't Hul, oud-raadslid van Progressief Ermelo, de Natuurwerkdag in Ermelo organiseren.

Met 25 vrijwilligers, waarvan vele uit Ermelo maar ook enkelen uit andere delen van ons land, gingen wij aan de slag. Zo was er een stel uit Groningen dat een weekendje in de Heerlickheijd logeert en een moeder en dochter uit Leidschendam, die een huisje in Ermelo hebben. En zelfs een dame uit Brabant.

Net zoals de Ermelose vrijwilligers genieten ze van de natuur op de Ermelose Heide en van de Schaapskooi. Ze willen graag wat terugdoen en hoe mooi is het dan om als verjaarskado voor Stichting Schapedrift aan de slag te gaan. De schaapskooi bestaat dit jaar immers 15 jaar.

Gezamenlijk is er gewerkt aan het opschonen van het heidelandschap, direct grenzend aan de Schaapskooi. Het jonge berkenopschot is verwijderd. Daardoor blijft het heidelandschap behouden dat onze regio zo typeert en teruggrijpt naar hoe er eeuwen geleden in dit gebied geleefd werd. Daarnaast is de heide belangrijk voor onder andere adders en zandhagedissen.

Het is gewoon heerlijk om zo in de zon met elkaar te werken aan het heidelandschap. Op die manier kun je in je eigen leefomgeving bijdragen aan de plaats waar je woont. Ik heb het weer samen met Bea verzorgd en het is en blijft een feest om mensen te zien genieten in de natuur. Ondanks dat het al de derde keer is blijft het leuk. Op naar volgend jaar!

[foto: Natalie Overkamp]