Hoe gaat het nu in de gemeente politiek? Op afstand samen!

Fractie zoom.jpg
Folkje GR verk 2018
Door Folkje Spoelstra op 28 maart 2020 om 12:00

Hoe gaat het nu in de gemeente politiek? Op afstand samen!

Waar alles stil staat en velen van ons onzichtbaar werk verrichten moet ook de gemeentepolitiek haar plek vinden in de crisissituatie.

Dat is even zoeken. Na de eerste week van binnen blijven, afstand houden, noodzakelijk werk verrichten, merk je dat de aandacht eerst gaat naar de basis, ‘je gezin’; in het gezin moet alles op zijn plek en op orde zijn. Helemaal nu we elkaar veelvuldig treffen.

Zelf mag ik werken bij GGz Centraal en dat voelt als een voorrecht. Je maakt je zorgen om de kwetsbare doelgroep. Maar nu na twee weken zien we dat de hulp gegeven kan blijven worden. Soms op andere wijze en in razend tempo zijn we allen digitaal veel vaardiger geworden. En ik zie  kwetsbare mensen thuis dapper zijn. Maar er is angst, er is gemis van familie en gemis van direct contact. Digitaal contact is een uitkomst maar volstaat lang niet altijd. Gelukkig maar zou ik zeggen. Trots ben ik op de mensen, trots op al mijn collega’s werkend in de zorg. Maar we zijn er nog niet. We zitten nog maar in de eerste weken.

De gemeente Ermelo is met al haar medewerkers voor haar inwoners hard aan het werk en dat is zichtbaar en voelbaar. Dat verdient waardering! En wat zijn de supermarkten goed op orde. De vele ondernemers zetten samen de schouders eronder voor Ermelo. Voor wie het nog niet doet: koop lokaal! Altijd al nodig maar nu helemaal. De onderwijzers blijven actief voor hun groepen, en hebben vaak ook nog eigen kinderen thuis. Zo zijn er veel mensen in Ermelo met een cruciale functie die zich juist nu op bijzondere wijze inzetten.

En dan de gemeentepolitiek. Hoe gaat het daar nu mee? Want dat moet doorgang hebben. Afgelopen week hebben wij als fractie van ChristenUnie Ermelo voor het eerst vergaderd via ZOOM. We mochten samen bidden, samen delen hoe het voor een ieder was en samen onze onderwerpen bespreken. We constateren dat er veel mooie initiatieven zijn in ons dorp! Het omzien naar elkaar en op afstand aandacht aan elkaar geven zie je om je heen gebeuren. Maar er zijn ook zorgen en vragen van inwoners en die moet je kwijt kunnen bij de volksvertegenwoordigers, de raadsleden.

Volgende week gaan wij ook als fractievoorzitters digitaal bij elkaar komen. Om te bespreken hoe we na 6 april verder moeten gaan. Het beraadslagen en besluiten door een gemeenteraad moet plaatsvinden volgens de in de gemeentewet voorgeschreven regels. Hoe dat er uit gaat zien zullen we laten weten.

Weet dus dat we er voor u en voor jou zijn! Nu op afstand maar nog steeds Samen!