Verduurzamen doen we samen!

Sedum Dak 2.jpg
Iwan van den Broek2.jpg
Door Iwan van den Broek op 26 mei 2021 om 12:00

Verduurzamen doen we samen!

Het is één van de meest besproken onderwerpen van de afgelopen jaren: het klimaat en de veranderingen die dat met zich meebrengt. Logischerwijs moet er gezocht worden naar duurzame oplossingen om zorg te dragen voor onze planeet, maar ook voor de generaties die na ons komen.

In september 2020 kwam de documentaire “A life on our planet” (Netflix) uit. Hierin laat bioloog en natuurdocumentairemaker David Attenborough (95) zien hoe de wereld is veranderd in maar één mensenleven, dat van hemzelf. Hij blikt ook vooruit met twee verschillende scenario’s. In het eerste scenario laat hij min of meer zien hoe de wereld eruit komt te zien als we door blijven gaan zoals we nu doen. Aan de andere kant laat hij zien hoe het ook anders kan. Kortom, de meest hoopvolle versie. Maar dat vraagt wel wat van ons.

In deze informatie-generatie zien we een diversiteit aan artikelen, berichten en meningen waarin de voor- en nadelen worden belicht van diverse zaken zoals aardgas: is het nou wel of niet schoon? Wat is de impact van windmolens op onze gezondheid, maar ook de natuur? Is elektrisch rijden wel zo goed als wordt gezegd?
De overheid, zowel het rijk als lokaal, moet ervoor zorgen dat de klimaatdoelen worden gehaald. Maar dat is lang niet zo makkelijk als het lijkt, want wie wil er nou een windmolen in z’n woonplaats? En wie wil er nou niet een onderhoudsvriendelijke, alleen betegelde tuin. Dit laatste is juist hetgeen we zelf tegen kunnen gaan.

In de documentaire waar ik het net over had, was er één oplossing beschikbaar die de meeste invloed heeft op het terugdringen van de opwarming van de aarde. Dat is het herstel van de biodiversiteit. Maar hoe doen we dat dan in een land waar ook zo’n grote woningnood is? Dit is de meest lastige vraag om te beantwoorden en zorgt voor frictie, want dan kijken we naar alternatieven zoals zonnepanelen en windmolens en heeft het ineens veel meer impact op ons, al dan niet persoonlijke, leven.

Soms ligt de oplossing dichterbij dan we denken. Laten we eens verder kijken dan alleen zonnepanelen op ons dak. Zorg voor een tuin die groen is, plaats één of meerdere bomen in je tuin, leg een groendak aan (als het niet kan op het dak van het huis, dan wellicht op het dak van de schuur), haal net wat meer tegels uit je tuin dan je eigenlijk zou willen en leg er gras neer of plant bloemen of struiken waar vlinders en bijen van profiteren. Als we dit allemaal doen, dragen we zelf al een stuk meer bij aan het behalen van de doelen. Het mooie is zelfs dat hier vaak subsidies voor beschikbaar zijn. Een andere optie om meer groen rondom ons huis te stimuleren is de eventuele invoering van een tegeltaks, hoe meer tegels je in je tuin hebt, moet meer “taks” of belasting, je daarover moet betalen. Dit laatste wil natuurlijk niemand. De natuur, en daarmee het klimaat, komt in een neerwaartse spiraal als we geen actie ondernemen.

Naast het aanleggen van groen in je tuin, kun je nog meer zelf doen. Denk dan met name aan afvalscheiding, het gebruik van herbruikbare producten in plaats van wegwerp-artikelen. Koop tweedehands, ga naar de markt om plastic verspilling tegen te gaan of neem wat vaker de fiets of het OV. Kortom, actief bijdragen aan de bevordering van het klimaat is een levensstijl, het vraagt iets van ons, maar er staat heel veel tegenover!

Als we de verantwoordelijkheid nemen in- en rondom ons eigen huis, dan zijn we al een stuk dichter bij het halen van de klimaatdoelen. Want uiteindelijk raakt het ons allemaal.

Misschien heb je zelf ideeën om groene tuinen te stimuleren hier in Ermelo, of hoe we dit beter kunnen faciliteren. Laat het ons weten via iwanvandenbroek@ermelo.christenunie.nl

Labels: , ,