De toekomst van Ermelo

Dick Tillema 100 dagen foto.jpg
Door Dick Tillema, Ronald van Veen op 28 januari 2022 om 12:00

De toekomst van Ermelo

De gemeenteraad heeft de omgevingsvisie vastgesteld. Een prachtig document over hoe we de toekomst van Ermelo zien. En dan gaat het niet alleen om de ruimtelijke indeling van gebouwen, wegen en groen, maar ook om ons leefklimaat. Hoe dragen we ons fantastische dorp goed de toekomst in? De ChristenUnie is heel tevreden met het document zoals dat door de ambtelijke organisatie is opgesteld, maar voelde toch behoefte om dat document op een paar belangrijke punten aan te passen.

1. Wonen
Ruimte voor woningbouw in Ermelo is schaars. Met de woningenplannen die nu klaar liggen om gerealiseerd te worden kunnen we ongeveer door tot ergens rond 2040. Ook dan zullen wij nog woningen nodig hebben om Ermelo vitaal te houden. Steeds weer komt het op de politieke agenda: hoe kunnen we zorgen voor meer woningen, terwijl we de schoonheid van onze bossen en buitengebieden willen behouden? Eén van de mogelijkheden is Kerkdennen.

2. Kerkdennen
Als je ‘Kerkdennen’ zegt dan weet iedere Ermeloër waar we over praten: het industrieterrein midden in het dorp. Al jaren wordt er gepraat over de toekomst van Kerkdennen. Het bedrijventerrein is te veel ingeklemd komen te liggen tussen een natuurgebied de Groevenbeekse heide, en omliggende woonwijken. Als ChristenUnie krijgen we van veel kanten te horen dat er zorgen over Kerkdennen zijn bij de inwoners. Over de veiligheid van fietsers op de Hamburgerweg door de vele vrachtauto’s die dag en nacht van en naar Kerkdennen rijden. Over geluidsoverlast. Eén en één is twee. We willen meer mogelijkheden voor woningbouw en we willen om verschillende redenen af van een industrieterrein midden in het dorp. Daarom hebben we een amendement ingediend om van Kerkdennen per 2050 een woonwijk te maken. Een meerderheid van de Raad schaarde zich daarachter (naast onze partij waren dat Progressief Ermelo, Burgerbelangen Ermelo en CDA Ermelo). Dat betekent dat de komende jaren al het beleid dat rond Kerkdennen zal worden ontwikkeld ook getoetst moet worden aan die ene vraag: dient dit besluit de toekomstige bestemming van Kerkdennen als woonwijk?

Natuurlijk roept zo’n besluit vragen op. Ondanks de gesprekken die wij met de bedrijvenkring hebben gevoerd, hadden we ook niet eerst met de ondernemers van Kerkdennen zelf moeten overleggen? Jagen we hen niet uit Ermelo weg op deze manier? Hoe wil je dit betalen? Allemaal legitieme vragen, maar het begint met een doel. Een punt op de horizon. Hoe zien we Ermelo voor ons in 2050? Dat is wat we hier uitgesproken hebben. Daarna komt pas de uitvoering, die we samen gaan oppakken. Niet alleen met de betrokken ondernemers, maar ook met diverse andere partijen. Laten we samen gaan nadenken over het ‘hoe’ en het ‘wat’ bij het uitwerken van dat plan.

3. Groen fietsdorp
Naast ‘wonen’ en ‘Kerkdennen’ hebben we de omgevingsvisie ook op enkele andere onderwerpen aangepast. We vinden het als ChristenUnie belangrijk om steeds weer aandacht te vragen voor het groene karakter van ons dorp. Er sneuvelt nogal wat groen bij bouwprojecten. Daarom hebben we in de omgevingsvisie op laten nemen dat naast het aantal bomen dat herplant moet worden ook aandacht is voor het op peil houden van de hoeveelheid groen (biomassa) en de variëteit (biodiversiteit). En we willen dat Ermelo steeds meer op de kaart wordt gezet als fietsdorp. De Fietsersbond houdt jaarlijks een verkiezing voor ‘Fietsstad van Nederland’. Daar willen we naar streven! Maar ook de aandacht voor de fiets. ChristenUnie raadslid Ronald van Veen: “Hoe mooi kan het zijn als Ermelo fietsdorp van het jaar wordt, bv in 2025?”

4. Leefklimaat en schone lucht
Er komt steeds meer aandacht voor de omgeving waar we wonen, werken en leven. Een mooi initiatief om hier iets te verbeteren is het Schone lucht akkoord. De politieke partij Progressief Ermelo kwam met een voorstel om hier meer aandacht voor te hebben. Dit voorstel hebben we gesteund. Ermelo kan dat akkoord nu ook gaan ondertekenen.

Kortom er is genoeg te doen, we kunnen met de omgevingsvisie goed vooruit de komende jaren.