Eerste Ermelose Natuurwerkdag is een groot succes!

IMG_2325zaterdag 05 november 2016 21:15

Organisatoren Ronald van Veen (gemeenteraadslid namens onze partij) en Bea van ’t Hul (gemeenteraadslid namens Progressief Ermelo) kijken tevreden terug op een geweldige Natuurwerkdag.

Het doel was om het opschot, vliegdennen en berken, op het Speulderveld te verwijderen zodat de heide kans krijgt zich te herstellen. Van Veen en van ’t Hul hadden het initiatief tot deze dag genomen om als gemeenteraadsleden naast het vele vergaderen ook eens de handen uit de mouwen te steken.

Met 40 vrijwilligers is er hard gewerkt. Het enthousiasme was groot. Enkele deelnmers hadden nog best even door willen gaan na de afsluitende lunch. Voor de meesten was de ochtend van knippen, zagen, bomen en takken verslepen en er houtwalletjes van maken wel genoeg.

De groep van 40 was een gemêleerd gezelschap van Ermeloërs, een vertegenwoordiging van Stichting Natuur- en MilieuPlatform Ermelo, een studentenvereniging uit de omgeving Ede en Wageningen die dit weekend op kampeerboerderij Kindergoed logeert en buurtgenoten uit omliggende gemeenten.

Een mevrouw uit Putten geeft met een knipoog aan dat ze meewerkt uit eigen belang omdat ze vaak wandelt op het Speulderveld en dit graag wil blijven doen in een mooie open omgeving. Een recentelijk in Ermelo komen wonende mevrouw wandelt met haar partner ook vaak op het Speulderveld. Het paar wat vanuit Noord-Holland naar Ermelo is verhuisd, had al eerder opgemerkt dat ze eigenlijk aan het werk zouden moeten omdat ze de heide zien verbossen. De natuurwerkdag kwam voor hen als geroepen en met veel inzet en plezier gingen ook zij aan de slag.

Toch was er ook enige kritiek, zoals één van de studenten opmerkte: “die raadsleden praten meer dan ze werken”, doelende op  van Veen en Van ’t Hul, die vanuit hun rol als locatieleider veel rondliepen en uitleg gaven. Daarmee deden ze echter Folkje Spoelstra, Rene Arts en Alex Kleine tekort, alle drie de gemeenteraadsleden waren samen met fractieleden hard aan de slag.

Een inwoner uit Ermelo-West is aanwezig met zijn buurmannen, hij vertelt dat hij afgelopen jaren actief in zijn buurt bezig is geweest om het contact aan te halen tussen de buren onderling. Enkele keren per jaar doen ze wat samen, dat kan variëren van een buurt bbq tot samen de dakgoten op een zaterdag schoonmaken. Vandaag waren ze samen aan het werk voor Ermelo op onze heide.

De ochtend werd afgesloten met een gezamenlijke lunch. Van Veen en Van ’t Hul bedanken de aanwezigen voor hun inzet en aanwezigheid met een gemeende uitnodiging om volgend jaar weer mee te doen. Wethouder Jan van Eijsden deed het slotwoord en bedanket de aanwezigen en de organisatie. Met een presentje van de landelijke natuurwerkdag en een kleinigheidje namens de gemeente Ermelo gingen de aanwezigen weer huiswaarts.

Bijdragen
Campagne