De ChristenUnie staat voor een zorgzame samenleving!

WMO transitie 1vrijdag 31 oktober 2014 08:03

De nieuwe Wmo gaat in op Januari 2015. Raadslid Folkje Spoelstra heeft op de raadsvergadering van donderdag 30 oktober gesproken over de WMO verordening 2015. Bij haar inbreng stonden de volgende twee punten centraal: 1. Wat betekent dit voor u als burger van Ermelo? en
2. Wat betekent dit voor u als diaconie van een kerk?

De ChristenUnie wil staan voor een zorgzame samenleving. In deze samenleving verandert er veel op het gebied van de zorg. Voor ons de vraag en opdracht: Hoe kunnen wij als samenleving veranderen, meer eigen verantwoordelijkheid nemen, meer in eigen kracht komen te staan en toch een Zorgzame samenleving blijven. Dit is voor de ChristenUnie een speerpunt. Veranderingen aangaan, maar een zorgzame samenleving met elkaar blijven. Oog blijven houden voor de kwetsbare burger en zorgen dat niemand tussen wal en schip valt.

Met de invoering van de nieuwe WMO, de nieuwe Wmoverordening die voor ons ligt verandert er het nodige vd burgers. Zo hebben burgers niet meer automatisch recht op alle voorzieningen. Als CU kunnen wij instemmen met de Wmoverordening, de vragen die wij hadden zijn in de commissie behandeld en onze technische vragen zijn schriftelijk beantwoord. Voor ons helder, maar er blijven 2 aandachtspunten over waar wij de komende tijd onze aandacht op richten.

1. Worden de burgers voldoende en tijdig geïnformeerd
2. Hoe strak gaan we evalueren

1. Informatieverstrekking Als CU pleiten wij voor duidelijke informatieverstrekking door de gemeente. Informatieavonden of bijeenkomsten worden bezocht door actieve burgers, hoe komt de informatie bij de minder actieve burgers en de wellicht meer kwetsbare burger. Heeft de wethouder het idee dat de burgers van Ermelo nu voldoende op de hoogte zijn? Of moet er nog het nodige gebeuren? Is er voldoende overleg en informatieverstrekking naar de kerken en dan vooral naar de diaconieën die, zo hebben wij vernomen als CU, al verzoeken van mensen en instellingen binnen krijgen met hulpvragen waarvan ze niet weten of dit nu een taak voor hen is of een taak die onder de nieuwe WMO blijft vallen. Is het voldoende duidelijk wie wat doet en waar wat hoort?

2. Evaluatie Deze WMOverordening zal later dit jaar wellicht aangescherpt moeten worden nav de eerste bevindingen. Op welke wijze gaat er geëvalueerd worden? En kunnen wij een toezegging krijgen wanneer kunnen wij een eerste evaluatie kunnen verwachten? Omdat er zoveel verandert is het voor ons als raad van belang om zo tijdig en volledig mogelijk geïnformeerd te zijn.

Verslag nav de raad:
De wethouder heeft geantwoord op de vragen van de ChristenUnie. De burgers worden geïnformeerd middels kranten, informatiebijeenkomsten, instellingen en cliëntenraden worden uitgenodigd en de wethouder heeft contact met het diaconaal platform. Binnen enkelen weken zal de wethouder weer contact hebben met de vertegenwoordiger van het diaconaal platform. Er is dus volop informatieoverdracht maar als CU zullen wij hier wel scherp op blijven.

Mochten er bij de diaconieën onduidelijkheden zijn, of bij u persoonlijk, over de nieuwe WMO stel uw vragen aan de gemeente Ermelo, de Wmoadviesraad of neem contact met ons op als fractie zodat wij met uw mee kunnen kijken waar u met uw vraag en zorgen terecht kan. U kunt ons mailen, bellen voor een persoonlijk gesprek. Maar ook kunt u altijd bij onze fractie terecht op onze fractieavond eens in de twee week op maandagavond. Wij hebben van 19.00 tot 19.30 een inloop op afspraak en van 19.30 tot 19.45 hebben wij een inloop zonder afspraak.

De fractieavonden in november zijn: maandagav 3, 7 en 17 november

Bijdragen