Politiek Café

Dick Tillema
Door Dick Tillema op 2 november 2018 om 11:38

Politiek Café

Dinsdagavond 30 oktober 2018. We waren als ChristenUnie uitgenodigd om mee te doen in het politiek café over thema’s rond jongeren. Woningnood, tekort aan hangplekken en prestatiedruk.

Over de eerste twee thema’s was al eens met de jongeren gediscussieerd in een debat in aanloop naar de verkiezingen van afgelopen maart. Maar het gesprek over prestatiedruk was nieuw voor me. En vooral de manier waarop wethouder de Haan de jongeren toesprak. Het verontruste me. Vanuit de jongeren werd aangegeven dat ze druk ervaren, dat er een toenemend aantal jongeren is dat niet om kan gaan met die druk. Dat stress, depressie en burn-out steeds meer voorkomen. Volgens de wethouder allemaal zwaar overdreven. Depressieklachten van jongeren moet je volgens hem met een korreltje zout nemen en als sociale media je te veel wordt dan zet je het gewoon uit. Van een wethouder met zorg portefeuille zou toch anders verwachten.

In reactie heb ik een lans gebroken voor de jongeren. Ja, er is reden voor zorg en we doen er goed aan dat samen te erkennen. De jongeren te steunen en te sterken in plaats van ze op hun plaats te zetten. Ook heb ik aangegeven dat het bij alle gevoelde druk belangrijk is dat jongeren ergens een plek hebben waar ze volstrekt zichzelf kunnen zijn en geborgenheid voelen. Zodat ze niet voortdurend langs elkaar en anderen heen leven in een zelf gecreëerde bubbel van sociale media performance en uiterlijkheden. Ik heb het voorbeeld genoemd van jongeren uit de Evangeliegemeente Ermelo die een hechte groep vormen en van hart tot hart in vertrouwen hun leven delen. Ik heb gedeeld dat die vertrouwde relatie ook mogelijk is met onze Hemelse Vader. Maar ook dat er allerlei verbanden zijn waarin niet-christenen onvoorwaardelijke liefde kunnen delen. Aan het eind van de avond heb ik de jongerenraad uitgedaagd om eens een studie avond te beleggen over die diepere laag, met bijvoorbeeld als thema ‘hoe zorgen we voor echt contact met elkaar in plaats van zo dicht mogelijk langs elkaar heen te leven?’  En bij deze, als ik daar een bijdrage aan kan leveren, prima. Mooi volk toch, die jongeren ?

Labels: