Dementie Vriendelijk Ermelo

Deure_Jos_vd
Door Jos van der Deure op 7 november 2018 om 15:29

Dementie Vriendelijk Ermelo

‘Ik weet het even niet…’  Dit zegt Hans in een van de video’s die Alzheimer Nederland heeft uitgebracht in de campagne om te komen tot een ‘Dementievriendelijke Samenleving’.

Er zijn op dit moment in Nederland 270.000 mensen met dementie. De verwachting is dat er in 2020 in Ermelo 650 mensen zullen zijn die de ziekte dementie hebben en dat aantal zal in 2040 verdubbeld zijn: 1300.
De tijd is voorbij dat we alle mensen die zorg nodig hadden gingen opnemen in een bejaardentehuis of een verpleeghuis. Dat is simpelweg niet meer betaalbaar. Het duurt nu veel langer voordat iemand opgenomen wordt.
De ChristenUnie maakt zich sterk voor de zorg aan kwetsbare inwoners. Deze zorg wordt verleend door de plaatselijke zorginstellingen, maar veel kwetsbare inwoners, waaronder mensen met dementie, wonen gewoon in het dorp, bij ons in de straat. We zullen hen steeds vaker ontmoeten en hen een helpende hand moeten toesteken.
Museum Het Pakhuis kreeg onlangs het keurmerk ‘Dementievriendelijk’, binnenkort volgt waarschijnlijk de Bibliotheek. Deze initiatieven verdienen een vervolg. Ermelo is een echt zorgdorp en ik zie ernaar uit dat we over een aantal maanden kunnen zeggen dat Ermelo een Dementievriendelijk Dorp is.

Labels: