Kadernota 2020 - Vertrouwen-Samen-Duurzaam

Door Folkje Spoelstra op 11 juli 2019 om 19:30

Kadernota 2020 - Vertrouwen-Samen-Duurzaam

Algemene beschouwen ChristenUnie Ermelo

In de gemeenteraad werd donderdag de kadernota 2020 besproken. Deze nota geeft aan wat er (financieel) gaat gebeuren in 2020. Dit was een belangrijk moment voor de fractie van de ChristenUnie om de eigen visie te laten horen.

Vertrouwen

Bij alles wat wij doen als ChristenUnie Ermelo stellen wij ons vertrouwen op onze God en Vader. Vanuit dat vertrouwen zetten wij ons in voor onze mooie gemeente Ermelo. Vanuit vertrouwen willen wij samenwerken met de raadsfracties, het college van B&W, de griffiers, de ambtenaren. We vinden elkaar steeds bij hetzelfde doel: zorg dragen en het goede doen voor onze inwoners, ondernemers en organisaties. Bij de bespreking van de kadernota past iets ‘blij’s’ want de blije bermen in Ermelo bloeien al maandenlang. Als teken dat we het goed hebben in Ermelo.

Samen

Als mensen zijn wij aan elkaar gegeven, hoe verschillend we ook zijn; we zien naar elkaar om. Iedereen van jong tot oud verdient een waardig leven.
We hebben goede voorzieningen, zoals mooie fietspaden en prachtige wandelgebieden. En actieve ondernemers, onder andere in het centrum en in onze recreatiegebieden. Strand Horst kan zich daardoor ontwikkelen. En al onze verenigingen en kerkelijke gemeenschappen, veel om dankbaar voor te zijn!

Wij zijn als Ermelo een zorgdorp.
Als ChristenUnie Ermelo zijn wij daar trots op! Het woord zorgdorp hoeft niet te verdwijnen zoals sommigen wel zouden willen. Zorg zit in onze genen en door zorg te dragen voor elkaar is Ermelo geworden tot de gemeente die het in 2019 is. Een mooi initiatief dat onlangs door de raad is aangenomen is ‘de dementievriendelijke samenleving’.
Bij deze verantwoordelijkheid zit ook het kostenplaatje. We zijn kritisch op de uitgaven, en daarom onze oproep om Meerinzicht te verzoeken de begroting binnen te perken te houden en prioriteit te geven aan eerdere afspraken. Ook de jeugdzorg vergt veel van ons budget. De oplopende kosten zijn een landelijk probleem en daarom onderneemt de Vereniging Nederlandse Gemeenten actie. Wij hopen dat een volgende verdeling van het gemeentefonds (in 2021) voor Ermelo verlichting van de lasten gaat geven. Daarom onze vraag aan de wethouder.

Keuzes maken
Hoewel deze kadernota ‘beleidsarm’ wordt genoemd, worden nu wel een aantal voorstellen neergelegd door het college. Deze kadernota kent een financieel gat van 800.000 euro.De gemeenteraad is opgeroepen om met voorstellen te komen om dit gat te dichten, maar alleen  door ChristenUnie en CDA zijn er amendementen voorgesteld. De kadernota is immers hét moment om te controleren en te sturen op de gemeentelijke begroting. Helaas geven de coalitiepartijen geen blijk van steun bij deze amendementen en komen ze ook niet met tegenvoorstellen.
En zo doet zich het merkwaardige voor dat er naast de forse overschrijding bij het fietspad in Speuld door de coalitie middels deze kadernota alvast keuzes gemaakt worden. Over toeristenbelasting en forensenbelasting. Het kan niet zo zijn dat organisaties als Veron en Recron voorop moeten lopen om het financiële gat te dichten. Wij vinden dit niet redelijk naar ondernemers. De ophoging van 50% van de toeristen-/forensenbelasting moet in één keer; daarom heeft de ChristenUnie samen met het CDA een amendement ingediend voor een trapsgewijze verhoging. Fractievoorzitter Folkje Spoelstra riep in de vergadering de coalitie op om eens mee te stemmen met dergelijke  voorstellen van de oppositie. Ook zij willen het goede voor Ermelo doen.

Er zijn kaders afgesproken voor plannen als het sportcentrum en het gemeentehuis. Er is echter nog een lijst met onderwerpen die nog niet door de raad zijn besproken. Het is zeer de vraag of er na de kerntakendiscussie wél op een andere manier keuzes gemaakt worden! Als ChristenUnie Ermelo zullen wij uiteraard onze eigen politieke speerpunten in het vizier houden: zorg, groen, fietsers, geen industrie in de woonwijk en duurzaamheid. En – niet te vergeten - wonen, dit thema komt binnenkort in een maatschappelijk raadsprogramma.

Duurzaam

Wij dragen zorg voor Gods schepping. Daarom moeten wij zorgvuldige keuzes maken ten aanzien van natuur en milieu.
Ermelo energieneutraal 2030 en klimaatneutraal 2035! Dat gaat spannend worden, maar wij zien volop beweging. Veel inwoners van Ermelo en ook vele ondernemers zien de noodzaak om duurzaam te investeren. Mooi dat er vanuit de Provincie een subsidie van 5 miljoen is toegekend vanwege het initiatief ‘de wijk van de toekomst’.
Maar daarmee halen we het niet, ook niet met het eerste zonneveld, dat er komt. Wij kunnen niet om duurzame opwekking - door bijvoorbeeld windenergie - heen. Hierbij samenwerken met de regio van belang.

Tot slot

Wat veel inwoners van Ermelo ervaren is dat we het over het algemeen goed hebben. En dat willen we graag zo houden. We denken niet alleen aan ons zelf, maar willen ook voor de toekomst een mooi Ermelo. Daarom moeten er keuzes gemaakt!
Als ChristenUnie Ermelo staan wij voor Vertrouwen, Samen en Duurzaam. Wij zetten ons in om  het goede te doen voor Ermelo samen met u en jou!