Het zal me worst zijn

Deure_Jos_vd
Door Jos van der Deure op 5 november 2020 om 10:00

Het zal me worst zijn

Op de dag na dankdag is het onderhand een traditie dat er vanuit enkele politieke partijen in Ermelo een handje geholpen wordt bij de Voedselbank Harderwijk. Het centrale punt van de Voedselbank is weliswaar in Harderwijk, maar men bedient naast de gemeente Harderwijk ook de gemeenten Putten en Ermelo.

Al lange tijd heeft men de bij de Voedselbank de behoefte aan een nieuw gebouw. Dat gaat er komen, men is druk bezig met de bouw.
In dit nieuwe pand wil de Voedselbank overgaan op een winkelconcept, waarin de ‘klanten’ als het ware zelf hun boodschappen kunnen doen.
Nu is het zo dat de medewerkers van de voedselbank elke week zorgen voor een wisselend pakket met producten, afgestemd op de omvang van het huishouden en eventuele specifieke wensen.

Vanwege de Corona-maatregelen was het slechts mogelijk om met een beperkt aantal personen te helpen. In plaats van met z’n achten actief te zijn, werd dit keer de bijdrage van de ChristenUnie geleverd door vier hulpkrachten.

Plotseling klonk het: ‘Het zal me worst zijn’, dat was geen opmerking die te maken had met onverschilligheid, maar vanwege de grote hoeveelheid worst die op tafel lag… kratten vol.
Vaak vraagt de Voedselbank om bepaalde producten omdat daarvan de voorraad op raakt. Zo kwam er nu veel rookworst, houdbare melk, kaas en wasmiddel binnen.

De voedselbank kan gelukkig nog goed aan de behoefte voldoen, maar het aanleveren van goederen loopt wat terug. Er is wat opgebouwde reserve waardoor men het nu nog goed aankan.

Inzet blijft nodig! Want er is wel een lichte groei van het aantal huishoudens die afhankelijk zijn van de voorziening. Maar het is zó goed dat veel mensen op deze manier geholpen kunnen worden. ‘We zorgen voor elkaar!’
IMG_20201105_120258[1].jpg
Nieuwbouw Voedselbank naast huidige pand