vreemdeling2woensdag 02 september 2015 23:58

In 2001 heeft Ermelo bewezen dat ze het aankon om circa 500 asielzoekers te omarmen. Bijna 15 jaar later zou dat weer moeten kunnen en wat de ChristenUnie betreft ook weer op Strand Horst. In de Stentor van 2 september konden wij lezen dat de gemeente Ermelo geen plaats heeft. Onzin, naar de mening van de fractie van de ChristenUnie Ermelo.

We zijn als gemeente nu wel druk bezig met het bestemmingsplan Strand Horst en Horst Noord. Maar voordat daar concrete uitgewerkte plannen voor zijn en de daadwerkelijke invulling gerealiseerd is zijn wij jaren verder. Waarom zouden wij dan nu niet de reikende hand bieden aan vluchtelingen op deze locatie?

Strand Horst is volgens de ChristenUnie Ermelo niet de enige zoeklocatie om vluchtelingen een plaats te bieden. Om die reden roept de fractie het college van B&W op om nogmaals actief op zoek te gaan naar alternatieven binnen Ermelo. Zo zouden leegstaande loodsen of gebouwen bijvoorbeeld ingericht kunnen worden voor tijdelijke opvang. Spoelstra raadslid ChristenUnie roept daarom het college op om creatief te zijn en te overleggen met ondernemers en zorginstellingen waar gebouwen leeg kunnen staan.

Spoelstra vindt dat gemeente Ermelo haar verantwoordelijkheid moet nemen. Ermelo staat bekend als zorgdorp. Daarom zouden wij ook nu juist moeten laten zien  dat zorgen voor de ander in ons DNA verankerd is.

Bang voor het NIMBY-argument (not in my backyard – niet in onze achtertuin) is de ChristenUnie Ermelo niet. Als we in 2001 het konden, waarom zou dat dan in 2015 dan niet meer zo zijn. De Veluwe heeft het kenmerk van gastvrij zijn. Duizenden vakantiegangers vinden een goed onthaal in Ermelo. Een paar honderd vluchtelingen niet....?

De fractie van de ChristenUnie ziet het ook als haar opdracht. Voor iedereen moet plaats zijn in onze samenleving. Zo spreekt de Bijbel uit dat wij vreemdelingen met liefde moeten behandelen (Deutronomium 10:19). Als wij belijden te leven vanuit Gods Woord dan moeten wij ook in Ermelo daar concreet vorm en inhoud aan geven. En dat kan ook… De geschiedenis van 2001 heeft zich reeds bewezen.

Om die reden heeft de fractie van de ChristenUnie Ermelo schriftelijke vragen gesteld inzake de opvang van asielzoekers in Ermelo.

TitelBestandsgrootteMIME-type
vragen opvang asielzoekers29,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
Achtergronden
Bijdragen