Structuurvisie Veldwijk vastgesteld

IMG_5648maandag 05 februari 2018 19:34

De structuurvisie Veldwijk is op 1 februari 2018 vastgesteld door de gemeenteraad. Dat betekent dat we plannen kunnen gaan maken voor de invulling van het gebied.

De weg naar de structuurvisie was een lange weg, aldus ons raadslid Ronald van Veen. "Een spannend, lang, maar ook bijzonder waardevol proces. Wat dat betreft constateer ik dat Veldwijk in ons DNA verweven is. Wij kijken als ChristenUnie Ermelo terug op intensieve maanden van samenwerken, maar we kijken ook vooruit, naar de verdere uitwerkingen en ontwikkeling van het gebied, waarbij zorg ontvangen in een kwetsbare fase van je leven, wonen, werken, recreëren, natuur en groen samen opgaan.”

Voor ons als CU Ermelo was bij de vaststelling:

· het behoud van werkgelegenheid binnen de zorg een belangrijk punt van aandacht.

· het behoud van de landschappelijke structuur van het landgoed van belang.

· het tevens van belang dat het woningbouwprogramma van Ermelo wordt gevolgd.

· En dat de woningen die gerealiseerd worden ook voldoen aan de duurzaamheidscriteria.

De woningnood in Ermelo is hoog. Het is dan ook mooi dat we op het terrein van Veldwijk, duurzaam kunnen gaan bouwen. Naar verwachting kunnen we 400 woningen gaan realiseren. Ook de Hooge Riet wordt omgevormd tot een wooncomplex. Doordat wij ingezet hebben op een goede verdeling van goedkoop tot dure koop dient er gebouwd en ontwikkeld te worden voor alle doorgroepen van woningzoekenden. De ChristenUnie blijft zich de komend jaren inzetten voor goede en kwalitatieve woonruimte voor al onze inwoners, waarbij er specifieke aandacht is voor woningbouw voor jongeren en mensen met lage inkomens.

Tijdens de bespreking in de raadsvergadering van 1 febrauri jongstleden heeft de ChristenUnie zich naast de goede invulling van het woningbouwprogramma hard gemaakt voor het behoud van de moestuinvereniging. Ons raadslid Ronald van Veen zegt daar het volgende over: "Als kleinzoon van een boer weet ik hoe fijn het hebben van een moestuin is. Van mijn vader krijg ik jaarlijks ook nog steeds verse groente. Tuinieren is goed, en een prachtige vrije tijdsbesteding. Het heeft ons dan verbaast dat het niet gelukt is om met de moestuinverenging De Maatakker tot een passende oplossing te komen. Het is onze wens dat de Volkstuinen een plek behouden in onze samenleving. Om die reden hebben we een opdracht voor het college van B&W en GGZ Centraal voorbereid die er voor moet zorgen dat de moestuinvereniging een plek in onze Ermelose samenleving kan behouden." Dit voorstel is unaniem door de raad aangenomen.

In onze achterban leeft de wens om te komen tot een natuurbegraafplaats in onze gemeente. Planologisch gezien komt een natuurbegraafplaats dichterbij, doordat de ChristenUnie met enkele andere partijen die bestemming op het terrein van Veldwijk mogelijk wil maken. Wel zal er dan nog een ondernemer moeten zijn die hier een concrete invulling aan zou willen geven.

Verder heeft de gemeenteraad een themagroep ingesteld die de komende jaren het college van B&W zal voeden met adviezen om te komen tot de gewenste invulling van het terrein van Veldwijk. De ChristenUnie Ermelo vindt deze ontwikkeling een goede omdat je daarmee aan de voorkant zit en niet al een vooringevuld plan gepresenteerd krijgt.

Archief > 2018 > februari