ChristenUnie (CU) op bezoek bij Natuur- en MilieuPlatform Ermelo (NMP)

zonnepanelen gemhuiszondag 15 februari 2015 19:45

zaterdag 14 februari bracht de fractie een bezoek aan het NMP. Er werd met name gesproken over het klimaatuitvoeringsprogramma, duurzame vormen van energie een het vrijwilligerswerk van NMP. Een boeiend gesprek, waarvan hieronder een samenvatting te lezen is.

De doelstelling die door de gemeenteraad in Ermelo is gesteld om in 2025 energieneutraal te zijn was een van de punten die we besproken hebben. Wat is er nodig aan concrete doelen om de doelstelling te halen? Tijdens het gesprek stellen we elkaar vast dat het klimaatuitvoeringsprogramma (KUP) feitelijk al 4 jaar lang stilligt. Er is wel wat gebeurd, maar nog veel te weinig. Meer ambitie is dus nodig. Wat het NMP betreft staan in het KUP toch concrete voorstellen die al lang tot uitvoer hadden kunnen komen, bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen op de daken van onderwijsinstellingen. Maar met alleen zonnepanelen plaatsen komen we er niet, er zal meer moeten gebeuren. Dit frustreert en werkt niet motiverend. Aan ons als politiek de oproep om meer werk te maken van het KUP. "Geen woorden, maar daden!", zo besluit het NMP.

Het KUP is nu in de evaluatie en in maart zal het in de commissie komen. Als CU zijn van mening dat er nu daadwerkelijk meer gerichte acties moeten komen. De tijd van 'erover praten' is nu wel geweest. Aan ons als raadsleden om de uitvoer van het programma strak te controleren. Op tijd evaluatie en terugkoppeling wat er gebeurt in de uitvoer. Terugzien wat eraf is gesproken is van belang.

Het is mooi om te ervaren tijdens ons bezoek hoe enthousiast de medewerkers van het NMP vertellen over de educatieve programma's die ze verzorgen aan klassen. De leerlingen mee de natuur in en dan op speelse wijze uitleg geven. Voor de leerlingen vaak ook verrassend wat voor moois Ermelo te bieden heeft. Veel vrijwilligers zetten zich hier actief voor in. Het NMP heeft hierin veel te bieden voor onze gemeente.

Als CU zijn wij blij met de kritische blik en feedback van het NMP. Samen kunnen we namelijk onze ambities waar maken voor onze mooie gemeente. Er is nog veel werk te doen op het gebied van klimaat- en energieneutraliteit. We zijn onderweg, maar we zijn er nog lang niet! Daarom laten we het niet bij dit bezoek maar zullen met regelmaat contact houden.

Bijdragen
Excursies
Partij
Werkbezoek