Kwetsbaar Pasen

Dick Tillema
Door Dick Tillema op 18 april 2020 om 10:00

Kwetsbaar Pasen

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar dit jaar hebben Goede Vrijdag en Pasen voor mij een bijzondere betekenis. Voor mij betekent het stilstaan bij het lijden en sterven van Jezus Christus, maar ook bij Zijn opstanding. En tegelijk sta ik stil bij het lijden en sterven van mensen als gevolg van de Corona crisis die door de wereld gaat. Het bepaalt ons allen bij onze kwetsbaarheid als mens, als Ermelose samenleving.

Er hangt een onnatuurlijke stilte in het dorp. Veel inwoners worden op enige manier geraakt. De één in gezondheid, de ander vanwege de voelbare afstand van een geliefde en een derde in het inkomen. Maar ik heb net als bij Pasen ook hoop. Hoop dat de storm zal luwen, dat we weer de straten op mogen.

Of dat op Bevrijdingsdag al kan is de vraag. Maar eens komt dat moment dat we het gewone leven weer op kunnen pakken. Houd hoop lieve mensen en koester alles wat door deze dagen bijzondere waarde heeft gekregen! Want naast alle verdriet en pijn leert deze tijd ook hoe we samen wegen kunnen vinden om onze betrokkenheid bij elkaar op een nieuwe manier vorm te geven.