Nieuwe digitale wereld gaat open in Corona-tijd

Stefan Fiddelaar
Door Stefan Fiddelaar op 24 april 2020 om 19:00

Nieuwe digitale wereld gaat open in Corona-tijd

Het Corona virus heeft ons dagelijks leven enorm veranderd. Zelf vind ik de enorme toename van digitale communicatie misschien wel een van de grootste veranderingen.

Voor mijzelf begon het met de ‘Teams’ videogesprekken voor werk. Grappig om alle collega’s nu eens in hun thuissituatie te zien. Op hun werkkamer of gewoon achter de keukentafel. Vaak met kinderen die tussendoor om aandacht vragen (‘nee nu niet, mama is even aan het bellen’). Zelf slaagde ik er in om, met de camera uit maar het geluid aan, heel zachtjes tijdens een vergadering mijn dochtertje op bed te leggen. Je wordt vanzelf handig met dat multitasken.

Al snel kwamen ook de persoonlijke contacten. Online videobellen met de familie (sommige familieleden goed in beeld, anderen alleen met het voorhoofd), een online kerkdienst (meezingen achter je laptopje is even wennen) en de eerste digitale pubquiz (wie won de Tour in 2012 ook alweer?).

En ja, ook in de politiek weten we de digitale weg inmiddels goed te vinden. onze fractievoorzitter Folkje Spoelstra berichtte een aantal weken geleden al over onze eerste Zoom-vergadering als fractie. Inmiddels zijn we alweer een aantal stappen verder. Zo was er een testsessie voor de hele gemeenteraad om het digitaal vergaderen te oefenen (waarbij ondergetekende als enige van de 35 deelnemers zijn microfoon niet aan de praat kreeg) en hebben inmiddels ook al de eerste digitale politieke tafels plaatsgevonden. Tip: die kunt u online ook live volgen.

Hoe mooi alle digitale oplossingen ook zijn, ik zie uit naar de tijd dat we elkaar weer meer face-to-face kunnen ontmoeten. Uiteindelijk gaat er wat mij betreft toch niets boven echt persoonlijk contact. Tot die tijd gaan we als fractie met goede moed door op de digitale weg. En ook via die weg blijven we ons voor u inzetten.

Labels: ,