Inspraakrecht blijft en verplichte communicatie bij bouwplannen

100 dagen foto.jpg
Door Ronald van Veen op 2 juni 2020 om 15:26

Inspraakrecht blijft en verplichte communicatie bij bouwplannen

De notitie RO-instrumenten regelt de rollen en bevoegdheden van de beleidsmakers, het college van Ermelo en de gemeenteraad. De nieuwe versie is door de raad vastgesteld, maar wel met een wijziging. Het college stelde voor om het inspraakrecht van inwoners te vervangen door een hoorzitting. Daar was de ChristenUnie het niet mee eens. Ons raadslid Ronald van Veen stelt dat een hoorzitting een mooie toevoeging is, zodat initiatiefnemer en bezwaarmakers met elkaar het gesprek aangaan. Maar het kan wat hem betreft niet in de plaats komen van het inspraakrecht.

“Als ChristenUnie staan wij voor het actief betrekken van belanghebbenden bij bouwplannen. Daar verbinden wij de woorden ‘Samen met u’ aan. Of te wel in gesprek, samen de dialoog zoeken, zowel met de initiatiefnemer maar ook, indien nodig, met de gemeenteraad. We hebben daar tegenwoordig gesprekstafels voor. ” Het past wat van Veen betreft daar niet bij om te zeggen dat een inwoner niet welkom is aan die gesprekstafel. De organisatieverordening, die het inspraakrecht regelt, zal wat de ChristenUnie betreft daartoe versneld moeten worden aangepast.

Communicatie

Een ander punt dat voor onze partij belangrijk is in deze notitie, is een goede duidelijke communicatieparagraaf bij de planvoorstellen. Sinds januari 2017 is de ChristenUnie al actief bezig om de positie van belanghebbenden beter verankerd te krijgen. Er volgden meerdere opdrachten op het gebied van communicatie. Precies 2 jaar later, in januari 2019, volgde de laatste opdracht. En deze is nu uitgewerkt in de notitie RO-instrumenten door het verplicht te laten opnemen van een communicatieparagraaf in de planvoorstellen. De notitie is hierop goed aangepast. “En daar ben ik als raadslid van de ChristenUnie blij mee. Op deze manier kun je ook echt het verschil maken. Mooi vind ik het dat ik een dag na het besluit al een mailbericht van iemand ontving die mij vertelde blij te zijn dat wij ons hiervoor hebben ingezet. Heel fijn om dat te merken”, aldus van Veen.

Photo by Felicia Buitenwerf on Unsplash