Ermelo krijgt nieuw duurzaam zwembad

zwembaddonderdag 06 juli 2017 16:32

De keuze is gemaakt! Als ChristenUnie hebben wij gekozen voor zwembad Calluna met recreatiebad in een energie- en klimaatneutraal gebouw. Calluna krijgt naast een nieuw zwembad ook een sporthal op locatie de Zanderij (naast het spoor aan de Oude Telgterweg). Hieronder lichten wij onze overwegingen toe.

Wij hebben ons de afgelopen jaren sterk gemaakt voor onze speerpunten middels onze slogan Duurzaam in beweging voor Ermelo. Met het belangrijke onderwerp Calluna en binnensport zullen wij middels onze speerpunten aantonen hoe wij de doelstellingen die de gemeente stelt onderstrepen, maar ook kunnen aanscherpen en versterken.

1. Duurzaam

De doelstelling is dat Ermelo energie- en klimaat neutraal is in 2035. Wij bouwen voor de toekomst. Het college stelt voor om nu niet te kiezen voor klimaatneutraliteit bij het zwembad vanwege de kosten. Wat de ChristenUnie betreft is dat geen goede keuze. Klimaatneutraliteit kost inderdaad meer geld. Om de termijn van 2035 te halen moet de overheid het goede voorbeeld geven, zeker bij eigen gebouwen. Het is geen tijd meer voor uitstel, maar tijd om door te pakken. Als ChristenUnie willen wij ons houden aan onze doelstelling. Ja, klimaatneutraliteit kost 1 miljoen. Nee, wij verdienen economisch misschien niet alles terug. Maar wij investeren wel in het behoud van onze aarde. Wij investeren in een gezonde leefomgeving voor onze kinderen en kleinkinderen door voor de komende 40 jaar een klimaatneutraal gebouw neer te zetten. Klimaatneutraliteit van het zwembad heeft een positief effect op het klimaat en draagt niet bij aan klimaatverandering.

2. in beweging

Heel Ermelo beweegt. Een ruime doelstelling die met het realiseren van een nieuwe sporthal weer een stapje dichterbij komt. Als ChristenUnie kunnen wij in stemmen met de nieuwe Sporthal met daarin de mogelijkheid voor Sparta om op hoog niveau te kunnen turnen. Het zal een impuls geven voor turnverenigingen uit andere gemeentes om in Ermelo wedstrijden te organiseren. Meer gasten, wat mogelijk leidt tot meer inkomsten. Maar ook voor de andere sportverenigingen, en voor het basisonderwijs is de nieuwe Sporthal tevens van belang.

Heel Ermelo beweegt, maar ook in het zwembad? Want wanneer je alleen gaat voor een doelgroepenbad bij Calluna beperk je je wie kan zwemmen in Calluna. Als ChristenUnie zien wij graag dat heel Ermelo en daar buiten, van jong tot oud, gaat bewegen en zwemmen in Calluna. Door te kiezen voor de anderhalf variant plus klimaatneutraliteit kiezen wij voor een zwembad wat voor jong tot oud aantrekkelijk is. Het recreatieve deel kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat wanneer je niet meer goed gebruik kan maken van het wedstrijdbad je wel kan blijven komen. Voor gezinnen met jonge kinderen is het recreatieve deel overzichtelijk, er is meer vertier, men komt komt dus eerder en blijft langer in het zwembad. Uit onze gesprekken met inwoners bleek ook dat er veel waarde wordt gehecht aan het gebruik van het recreatieve deel.

3. Voor Ermelo

Voor Ermelo betekent voor ons in Ermelo. Dus niet: ga maar in Harderwijk of Putten  zwemmen. Een zwembad en nieuwe Sporthal voor Ermelo is nodig. Het biedt kansen en mogelijkheden die we optimaal moeten inzetten. Voor eigen inwoners, maar zeker ook voor onze recreanten, groepen jongeren die hier op de kampeerboerderij vertoeven en ga zo maar door. Ons zwembad is wanneer we kiezen voor de 'anderhalfplusvariant' in omvang nog steeds compact, kan betaalbaar blijven en onderscheid zich hierin van zwembaden in de buurtgemeenten. Het biedt kansen voor de wijk West. De wijk met de meeste inwoners en waar qua voorzieningenniveau het minst te beleven is. Dit geeft hoop, ruimte voor ontmoeting en samenkomen in de nieuwe sportaccommodatie die immers ook haar eigen ruimtes en sportkantine kent.

Conclusie

Ermelo kent een hoog voorzieningenniveau waar wij als ChirstenUnie trots op zijn, maar waarvan wij ook weten dat ons dat geld kost. Als politieke partij moeten wij dit kunnen verantwoorden. Wij zijn in gesprek geweest met inwoners, organisaties en vrijwel iedereen beseft dat een goed, mooi zwembad niet voor niks uit kan.

Samenvattend: Wij bouwen voor de toekomst. Wanneer wij voor de komende 40 jaar kiezen voor een nieuw zwembad, een nieuw gebouw, dan is daarin voor ons als ChristenUnie het meest belangrijk, het meest waardevol, dat wij gaan voor een energie- en klimaatneutraal gebouw, wat toegankelijk is voor jong tot oud, waar men elkaar kan ontmoeten in een (recreatieve) en ontspannen sfeer. Zo blijven wij duurzaam in beweging voor Ermelo.

Campagne
College
Gemeentelijke activiteiten
Partij