Ruud van Eijle spreekt met gemeenteraadsleden Tanzania

dinsdag 25 september 2012 18:25

Welke onderwerpen bepalen de agenda op een gemeenteraadsvergaderingen in Tanzania en hoe staan die in relatie tot de Ermelo raadsagenda? Dat was de vraag die Ruud bezighield voor zijn bezoek aan Tanzania. Bijgaand lezen jullie een verslag van zijn bezoek.

Als directeur van World Vision is Ruud Van Eijle, tevens fractievoorzitter van de ChristenUnie Ermelo, uitgenodigd bij de afscheidsceremonie van een groot project van World Vision. Na 15 jaar investeren zijn in samenwerking met de overheid meerdere scholen gebouwd en talloze opleidingen gegeven in verbeterde landbouwmethoden. En met resultaat, want de plaatselijke bevolking neemt het project zelf verder ter hand, zonder nieuwe financiële steun. Bij de ceremonie zijn ook mensen van de overheid en het parlement aanwezig. Als volksvertegenwoordiger in Ermelo, is Van Eijle benieuwd hoe de politieke agenda er in Tanzania uitziet. Waarover wordt er gepraat in gemeentehuizen en het parlement van Tanzania?

De District Commissioner, de heer Nyerembe D. Munasa, maar ook iemand uit het Nationale Parlement heeft Van Eijle gesproken. Een District Commissioner zou in ons staatsrecht tussen een Burgemeester en een Commissaris van de Koningin instaan, noem het een Burgemeester van een hele grote gemeente. In een gesprek met de heer Munasa worden de onderwerpen die in de plaatselijke gemeentes van belang zijn besproken. Opvallend is dat de bestuursagenda in dorpen van Tanzania gaat over voedselzekerheid, drinkwaterwater, gezondheidszorg en onderwijs.

In Nederland wordt de agenda gedomineerd door de economie en de financiële achteruitgang. Ook in Ermelo staan bezuinigingen in de maand oktober weer op de agenda. Als je de krant mag geloven gaan we in Nederland barre tijden tegemoet, aldus Van Eijle. We vergeten daarbij dat Nederland nog steeds in de top 5 staat van rijkste- en meest ontwikkelde landen ter wereld! Het bezoek aan Tanzania werkt voor Van Eijle ontnuchterend. Hier gaat het over hele andere dingen! Van Eijle heeft de District Commissioner gevraagd wat de top drie onderwerpen zijn van hun agenda. Allereerst is dat water, zowel de zorg voor drinkwater als water om te irrigeren. Voor ons nauwelijks een punt; in Nederland hebben we overvloed van het beste drinkwater, we zetten de kraan open en spoelen zelfs het toilet met zuiver drinkwater. Het water in Tanzania is vaak vervuild en moet eerst gekookt worden. Een ander groot probleem van het water tekort is in de landbouw. De meeste inwoners leven van de landbouw of veeteelt. Als de regen uitblijft wordt er niet of veel minder geoogst. De vertegenwoordiger van het Parlement sprak ook over klimaatverandering. Dit is in Tanzania niet alleen merkbaar, maar heeft ook grote gevolgen. Gebieden die nog veel droger worden en perioden van regen, die steeds onzekerder zijn. De andere twee onderwerpen die in de top drie staan zijn gezondheidszorg en onderwijs. Dat zijn hele andere problemen dan waar wij in de gemeenteraad van Ermelo over spreken. Bij ons is de vraag of we nog wel een nieuwe sporthal kunnen bouwen of door kunnen gaan met kunstgrasvelden ter waarde van een half miljoen euro voor de sportverenigingen. Wat een verschil! In Tanzania gaat de politieke- en bestuursagenda dus over voedselzekerheid, drinkwaterwater, gezondheidszorg en onderwijs. Voor ons gaat het om onderwerpen waarbij het voor de meeste mensen een beetje minder overvloedig wordt en daar maken we ons behoorlijk druk om.

Toekomst

Nieuwe bezuinigingen staan in Ermelo al weer voor de deur. De Ermelose fractie van de ChristenUnie heeft daarbij aandacht voor de ander en staat voor een Christelijk sociale insteek bij de bezuinigingen. Dit is passend bij onze speerpunten ‘zorg voor stabiele financiën’ en ‘zorg voor een betrokken samenleving’. Onze zorg voor de samenleving reikt verder dan de Ermelose gemeente grenzen. Bij de volgende bezuinigingsronde zal de fractie van de ChristenUnie zich dan ook blijven inzetten voor het behoud van de onderwerpen die ontwikkelingssamenwerking raken. Wij willen hier onze verantwoordelijkheid nemen, ‘minder ik, meer samen’. Dat Tanzania ver van Ermelo afligt realiseert Van Eijle zich. ‘Maar dat investeren in ontwikkelingssamenwerking zin heeft, hebben ze hier in Tanzania al bewezen!, aldus Van Eijle’.

Buitenlands beleid
Ontwikkelingssamenwerking