WMO - achtergrond

Muziektent & De Koemaandag 02 oktober 2006 21:10

Liesbeth Urbach legt het standpunt van de ChristenUnie uit

Afgelopen donderdagavond hebben we in de raad stil gestaan bij de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het viel me op dat verschillende fracties weinig inhoudelijks hadden te melden (uitgezonderd de VVD). Hier hebben zij naar mijn mening een kans laten liggen. We hebben in het meningsvormende gedeelte van de vergadering veelal inhoudelijke en/of technische vragen gesteld. Maar zijn we ons ook bewust van de keuzes die er gemaakt zijn? Het doel van de Wmo is ook versterking van de onderlinge betrokkenheid in de vorm van mantelzorg en vrijwilligerswerk. Het gaat dus om meedoen in brede zin. Zo stimuleert de Wmo actieve participatie van alle burgers in de samenleving, jong en oud, mensen met en zonder beperking. Met de Wmo wil de regering bereiken dat ook op langere termijn de zorg aan mensen met een ernstige, langdurige hulpvraag gewaarborgd en betaalbaar blijft. Als je deze doelstelling op jezelf zou betrekken dan kun je je de volgende vragenstellen:
Kan ik voor mijn moeder zorgen als zij hulp nodig heeft?
Ben ik in staat om mantelzorg te verlenen aan degene die een beroep op mij doet?
Kan ik dat combineren met de zorgtaken thuis en mijn werk?
En als je dan de conclusie trekt dat dit toch wel heel moeilijk zal worden, dan ben je niet (of beperkt) in staat om aan deze doelstelling te voldoen. Het lijkt allemaal zo´n “ver van mijn bed wet”, maar het kan heel dichtbij komen. Is men zich hiervan bewust?

De ChristenUnie legt ook de nadruk op de keuzevrijheid voor de mensen. Het gaat ons dan niet alleen om de keuze voor een instelling die past bij jouw levensovertuiging, maar ook in de praktische zin. Het kan best zo zijn dat jouw lokale thuiszorgorganisatie straks geen hulp meer mag verlenen. Dus mensen die al jaren dezelfde hulpverlener krijgen hebben grote kans dat dit per 1 januari een ander zal zijn. Wanneer je afhankelijk bent van hulp van anderen dan ben je ook hierin weer afhankelijk.
Er werd ook gesproken over het oormerken van de gelden. De wethouder gaf aan dat hij het niet nodig vindt om dit te doen omdat de raad het voorzieningenniveau moet bepalen. Het gaat ons niet om al die verschillende voorzieningen maar om de hele grote zak met geld. Laten we die oormerken als de Wmo-geldzak. Het totale bedrag blijft dan beschikbaar voor de Wmo en kunnen er geen andere zaken van bekostigd worden.

Per 1 januari 2007 zal de Wmo werkelijkheid worden. Dat is al snel, we hebben nog maar een paar maanden voorbereidingstijd. Wethouder Meijer geeft aan dat het jaar 2007 een jaar van uitproberen zal zijn. Natuurlijk is dit ook zo. Dan zal blijken of de keuzes die gemaakt zijn ook de juiste waren. Er zullen evaluatiemomenten komen. De raad heeft daarin een belangrijke taak, signaleren wat er goed en minder goed gaat, en dit bespreekbaar maken.
Ik ben van mening dat je als raadslid alert moet zijn en zorgen dat je openstaat voor de inbreng van de bevolking en dit vertolkt in de raad. Daarnaast moet je het eigen geluid van je partij laten horen en niet teveel technisch/inhoudelijk bezig zijn.

Reacties op 'WMO - achtergrond'

Geplaatst op: 12-04-2016 14:31