Objectgebonden Overgangsrecht ter discussie gesteld.

zaterdag 28 augustus 2010 14:35

College trekt boetekleed aan en zoekt naar oplossingen overgangsrecht

De brief, omtrent het vervallen van het overgangsrecht, die, medio augustus plotseling bij circa 180 permanent bewoonde recreatiewoningen in Ermelo op de deurmat viel heeft de afgelopen dagen voor veel onrust gezorgd

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 26 augustus j.l. heeft de fractie van de ChristenUnie fors afstand genomen van de inhoud en de toonzetting van deze brief.  De toonzetting van de brief doet geen recht aan wat in het collegeprogramma verwoord staat. Daarin staat verwoord dat de overheid, de gemeente dus, dicht bij haar burgers staat en een optimale samenwerking met de burgers nastreeft.

De brief, die uitlegt dat er in de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordering (WRO) geen ruimte meer is voor het objectgebonden overgangrecht, is volgens de ChristenUnie  technocratisch en mist elk gevoel van empathie. De burger voelt zich daardoor in de kou gezet en heeft geen idee hoe het ontstane probleem opgelost zou kunnen worden. De brief geeft daarin geen enkele doorkijk.

Het college, in de persoon van wethouder Jan van den Bosch, trok zich de kritiek erg aan. Volgens de wethouder blijkt maar weer eens hoe moeilijk het is om te communiceren. De wethouder sprak duidelijk taal:”Wij leggen ons hier, als college, niet bij neer, we willen er samen met de burgers uitkomen’. De wethouder zegde toe op nader onderzoek uit te gaan en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en RVE te raadplegen om te kijken op welke wijze er met het overgangsrecht kan worden omgegaan. Concrete toezeggingen deed hij echter niet. Het voorstel van de ChristenUnie om de gedupeerden een nieuwe brief met heldere uitleg te sturen en duidelijk te verwoorden dat de gemeente er samen met de burgers wil uitkomen, werd door alle fracties ondersteund. Ook de informatieavond dd. 14 september a.s. moet naar het oordeel van de ChristenUnie een ander karakter krijgen, meer informatief en luisterend naar de aanwezigen in de bewuste brief en infoavond moet ook ruimte zijn voor het echte probleem, nl. dat de nieuwe Wro werkelijk geen ruimte meer biedt voor het objectgebonden overgangsrecht. De gemeente moet hierover echter proactief communiceren als ze wil uitstralen dicht bij de burger te staan. Of die brief er komt weet de ChristenUnie nog niet. De wethouder heeft toegezegd e.e.a. in het college te bespreken.

De ChristenUnie zal dit onderwerp uiteraard scherp in de gaten houden.

Partij

Reacties op 'Objectgebonden Overgangsrecht ter discussie gesteld.'