Geen bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking, volksfeesten en de schaapsk

donderdag 31 maart 2011 21:26

De visie van de ChristenUnie op verantwoord bezuinigen. De bezuinigingsvoorstellen zijn besproken tijdens de Raadsvergadering van 31 maart 2011.

De fractie van de ChristenUnie maakt zich sterk voor een aantal onderwerpen binnen de door het college voorgestelde bezuinigingen. Een van de onderwerpen waar volgens de fractie van de ChristenUnie zeker niet op bezuinigd moet worden is ontwikkelingssamenwerking. Het betreft een bedrag van 14.000 euro, dat grotendeels besteed wordt aan projecten die bewustwording van ontwikkelingssamenwerking stimuleren. ‘Het is een relatief klein bedrag, maar voor ons van grote betekenis’, aldus Ruud van Eijle, fractievoorzitter. Het verbaast de fractie van de ChristenUnie dat het college de aandacht voor ontwikkelingssamenwerking niet als lokale overheidstaak ziet. ‘Naast burgers van deze gemeente zijn we ook wereldburgers’, aldus van Eijle. In een tijd van globalisering moet er ook aandacht zijn voor onrecht en ongelijkheid in deze wereld, zo stelt de fractie van de ChristenUnie. De helft van de wereldbevolking moet rondkomen van minder dan 2 euro per dag en leeft in grote armoede. De aandacht die de Wereldwinkel en het Overlegorgaan Ontwikkelingssamenwerking Ermelo besteedt aan plaatselijke bewustwording van wat ontwikkelingssamenwerking betekent, is volgens de fractie van de ChristenUnie van grote betekenis. Daarom moet er op de 14.000 euro zeker niet worden bezuinigd.

Daarnaast stelt de fractie van de ChristenUnie voor enkele posten te heroverwegen. Bezuinigen op volksfeesten, zoals de viering van Koninginnedag en Bevrijdingsdag ziet de ChristenUnie niet zitten. Dergelijke activiteiten bevorderen de sociale cohesie binnen de gemeenschap. ‘De maatschappij is de laatste jaren individualistischer geworden. Aandacht hebben voor elkaar moet weer centraal komen te staan. Een betrokken samenleving is een van de speerpunten uit ons programma. Juist bij volksfeesten creëer je dat gevoel van ‘samen zijn’, aldus van Eijle.

De voorgestelde subsidievermindering bij de Schaapskooi ziet de fractie van de ChristenUnie evenmin zitten. De angst bestaat dat deze bezuiniging zal leiden tot de sluiting van het bezoekerscentrum. Jaarlijks trekt deze unieke attractie meer dan 100.000 bezoekers, die dan voor een gesloten deur staan. De fractie is benieuwd of het College dat als wenselijk acht.

Dat er bezuinigd moet worden is ook wel duidelijk binnen de fractie van de ChristenUnie. ‘Het gat moet wel gedicht worden’, aldus van Eijle. Als alternatieve dekking stelt de fractie voor om over te gaan tot een kostendekkende rioolheffing. Ermelo kent nu nog een laag tarief dat beneden de kostprijs ligt van de direct aanwijsbare dienst die hiervoor wordt geleverd. Andere middelen om tot een sluitende dekking te komen ziet de fractie van de ChristenUnie in het verminderen van het ambitieniveau van de Sportnota. ‘Het mag hier wel wat minder’, aldus van Eijle. De sportnota is tot nu toe buiten de bezuinigingen gehouden. De fractie van de ChristenUnie streeft ernaar dat wanneer er gesneden moet worden ook bij het onderdeel sport gekeken moet worden naar een gedegen bijdrage. ‘Zo draagt elk onderdeel van de Ermelose samenleving bij aan de bezuinigingen’, aldus van Eijle.

Reacties op 'Geen bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking, volksfeesten en de schaapsk'