Evaluatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

donderdag 29 maart 2012 20:00

De evaluatie van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) ligt voor ons. Veel mensen, groepen zijn actief betrokken geweest waardoor er een omvangrijke evaluatie is ontstaan. De ChristenUnie vindt het van belang dat er geleerd wordt van het vorige GVVP, dat aandachtspunten en genomen besluiten die nog niet uitgevoerd zijn meegenomen worden.

Bijdrage Folke Spoelstra tijdens de besluitvormende raadsvergadering op 29-03-2012.

Een bijstelling van het GVVP is nodig. Het is een omvangrijk dossier, van een drempel tot en met wonen aan een te drukke weg, en beide zijn van belang. We kunnen niet op alles ingaan. Daarom willen we als ChristenUnie 3 aandachtspunten meegeven:

Aandachtspunt 1 - Drukke wegen en verkeersstromen in Ermelo

Ermelo heeft een aantal wegen die qua verkeersbelasting het meest een probleem vormen. De Hamburgerweg, Stationsstraat en de Horsterweg.  Dit zijn drukke wegen en deze wegen zullen de komende jaren steeds meer belast gaan worden.  Maar ook de doorstroming van het verkeer van Ermelo-West naar centrum-gebied, de wegen om Ermelo-West heen  is een aandachtsgebied. De  Harderwijkerweg zal binnenkort apart geëvalueerd gaan worden. De doorstroming in het centrumgebied is een belangrijk punt. Hoe gaat het centrum qua indeling en inrichting eruit zien? Wat betekent dit voor de inrichting van de Stationsstraat?  Met elkaar zullen wij moeten discussiëren hoe we om gaan met de verkeersstromen, de drukte op de wegen en hoe we dit gaan aanpakken.

De Horsterweg heeft duidelijk in de evaluatie haar knelpunten en mogelijkheden voor oplossingen neergelegd. De discussie gaat straks volgen.Waar gaan we met elkaar voor kiezen? Daarom is de ChristenUnie van mening dat je niet nu al wegen uit de discussie moet halen zoals bijvoorbeeld de Julianalaan.

Zoals de wethouder al heeft aangeven, is het van belang dat tav de verkeersproblematiek zowel de westflankstudie als de centrumvisie in één besproken kan worden. De gebiedsontsluitingswegen,
erfontsluitingswegen, toegangswegen naar Ermelo, een goede en evenwichtige doorstroming van het verkeer is een complex probleem en de ChristenUnie wil hier dan ook volop aandacht voor in de nieuwe GVVP.

Aandachtspunt 2 - Het fietsverkeer

In de evaluatie komt de fiets en het beleid daarop flink aanbod. De fietsersbond heeft haar werk goed gedaan en veel aandacht gevraagd voor het fietsverkeer. Men is actief betrokken bij de evaluatie van het GVVP en dat zie je terug. Omdat de CU een fietsende partij bij uitstek is zijn wij blij dat de fiets en het fietsverkeer volop aandacht krijgt.

De gemeente Ermelo zet zich al actief in op fietsers, de CU ziet dit ook terug in het aanleggen van de verschillende nieuwe fietspaden. Van groot belang voor de veiligheid voor de kinderen, jongeren en voor wie niet! iedereen heeft belang bij een goed en veilig fietswerknet. Wij zien dan ook graag de aanbevelingen tav het fietsgebruik, plaatsen van voldoende fietsstallingen actief terug in de bijstelling vh GVVP.

Met hierbij nog een laatste opmerking: De doorstroming van het fietsverkeer van Ermelo-West naar het dorp zal bevorderd worden wanneer er bij het Stationsgebied een fietstunnel wordt aangelegd. Voor de veiligheid van al die groepen jongeren die vanuit Horst naar Groevenbeek fietsen, zal dit ook een uitkomst zijn. Wat de CU betreft: het graven vd fietstunnel kan vast beginnen! Over de andere tunnels en mogelijkheden voor goede doorstroming van het verkeer in verband met de komst van het Randstadspoor discussiëren we volgende week verder in de commissievergadering. De ChristenUnie is benieuwd naar de uitkomsten van het Movaresrapport en benieuwd naar de oplossingsmogelijkheden en geboden alternatieven.

Aandachtspunt 3 - De individuele burger

Omdat de evaluatie veel grote punten bevat en het ook van belang is om de hoofzaken eruit te halen wil de ChristenUnie toch ook niet voorbij gaan aan de individuele burger. Wanneer je zegt als gemeente te willen luisteren naar de burger dan moet er aandacht zijn voor de kleinere aanbevelingen. Een voorbeeld: Of er mogelijkheden zijn voor een zebrapad in jouw straat, of een aangelegde verkeersdrempel die meer leed veroorzaakt dan genot, ook zulke punten moeten aanbod komen! Dit is van groot belang voor de veiligheid en het woongenot vd burger. Nu is het de tijd vd burger om te reageren en aandachtspunten aan te geven. Aan het college is het om dit zo optimaal en zo eenvoudig mogelijk te communiceren.De wethouder heeft aangegeven dit punt mee te nemen, kan de wethouder hier iets over zeggen, hoe dit nu opgepakt wordt?

Samenvattend kan de fractie van de ChristenUnie zeggen: Wij nemen kennis van de evaluatie van het GVVP. We zijn er nog niet, maar we zijn onderweg.  Er zal nog volop discussie plaats vinden.
Voor de ChristenUnie zijn er nu 3 aandachtspunten:

1. Drukke wegen en verkeersstromen
  2. Fietsverkeer
  3. Aandacht voor de individuele burger

Als laatste nog één vraag voor de wethouder: De wethouder heeft toegezegd om de burger straks opnieuw uit te nodigen en te betrekken. Op welke wijze gaat de individuele burger meer betrokken en gehoord worden? Kunt u hier concreet iets over zeggen?

Dank U.

Verkeer & Vervoer

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht