Notitie “Samenleven in Ermelo, een wijkgerichte aanpak”

donderdag 29 maart 2012 20:00

Samenleven in Ermelo? Hoe willen we dit met elkaar doen? De ChristenUnie wil oog hebben voor mensen, hun welbevinden en hun relaties. Niemand leeft voor zichzelf en niemand mag aan zijn eigen lot worden overgelaten. We geloven dat mensen tot bloei komen als ze zich voor elkaar verantwoordelijk voelen en zorg dragen voor elkaar. Als inwoners van onze gemeente zijn we geen losse individuen die met de rug naar elkaar toe staan. We zijn als mensen en samenlevingsverbanden op elkaar aangewezen.

Bijdrage Folke Spoelstra tijdens de besluitvormende raadsvergadering op 29-03-2012.

In de notitie samenleven in Ermelo komen verschillende aspecten aan de orde. Welzijn nieuwe stijl en de kanteling worden ingezet. Dit betekent meer naar de burger luisteren wat er nodig is en de oplossing daarop afstemmen. Er komt een wijkteam met een nieuwe welzijnsorganisatie, verschillende partijen staan daarom heen en nemen deel. Voor de ChristenUnie is goede samenwerking tussen verschillende partijen een vereiste.

Uit de notitie wil de ChristenUnie een drietal punten toelichten, namelijk

1. Samenwerking/zorg
  2. Van wollig naar concreet
  3. De evaluatie

1. Samenwerking/zorg

De ChristenUnie heeft uit de commissievergadering vernomen dat de verschillende organisaties enthousiast zijn om te gaan samenwerken. Dit is een goed begin! Samenleven begint met samenwerken. Het maatschappelijk werk gaat een grote rol vervullen in het wijkteam. De ChristenUnie maakt zich wel zorgen om de inzet vh maatschappelijk werk. Het maatschappelijk werk zit al met een enorme bezuinigingsopdracht. Hoe gaan ze dit straks in Ermelo oppakken?

Een steeds grotere groep mensen komt alleen te staan. Mensen die eerder vb. psychische hulp kregen zullen langer thuis zijn. Er zal meer druk komen te liggen op familie, mantelzorgers en de buurt waarin je woont. Is het wijkteam voldoende in zicht en op plaats om dit op te vangen?

De zorg die de ChristenUnie heeft, is of er voldoende maatschappelijk werk is om het wijkgericht werken stevig neer te zetten.

Wat de ChristenUnie betreft doen de wijk en buurtverenigingen niet voor spek en bonen mee! De ChristenUnie ziet juist de buurt/wijkverenigingen als het geluid van de wijk. Laat deze stem voldoende horen en meewegen! Laten we niet te bang zijn dat dit niet goed zou werken, maar laten we positief insteken om de eigen wijk/buurtbewoners voldoende zeggenschap te geven. Het gaat immers in de notitie om wijkgericht werken en laten we dit dan ook zo invulling geven!

Vandaar ook dat de ChristenUnie er voor is om het wijkteam uitbreiden met een afvaardiging van de wijk/buurtvereniging. Na een jaar is er dan ook de mogelijkheid om dit te evalueren en te kijken hoe dit loopt en werkzaam is.

In de commissievergadering heeft de ChristenUnie een vraag gesteld over de kerken en hun rol/functie. De CU is blij te vernemen dat verschillende kerken met elkaar een diaconaal platform hebben opgericht. Op deze wijze zullen de kerken via dit platform actief mee kunnen samenwerken in de wijken. De CU is benieuwd hoe dit per wijk zijn invulling zal gaan vinden.

2. Van wollig naar concreet

In het midden van mijn verhaal een positief ‘iet wat wollig’ tussenstukje. De gemeente Ermelo wil actief inzetten op het wijkgebeuren. Ambtenaren in het huis en de wethouder hebben veel werk verzet, de notitie is opnieuw op punten aangepast, waarvoor namens de ChristenUnie onze dank. Er wordt ingezet op activiteiten in de wijk, initiatieven worden gestimuleerd. Vanuit de eigen kracht en samenwerking kunnen wijken opbloeien. Hoewel er meer problematiek op een ieder afkomt, kan het ook betekenen dat we weer meer naar elkaar gaan omzien! We hebben elkaar meer nodig. Niet alleen in hulp maar hopelijk ook in leuke, ontspannen activiteiten! Naast de kritische noten die we als ChristenUnie al hebben gekraakt geeft de notitie een aanzet waar we als Ermelo op in steken. We hopen als ChristenUnie dat het niet alleen bij wollige taal alleen blijft maar dat er ook daadwerkelijk concreet iets gaat gebeuren!

3.De evaluatie

Jaarlijks zal er een evaluatie plaats vinden. Wat ons betreft vindt die in de raad plaats. Dit om het plan en de ontwikkelingen in het wijkgebeuren goed te laten plaats vinden. Het laatste wat we willen is een mooie notitie, met veel ambities, maar met weinig concreet resultaat. De ChristenUnie verwacht dan ook zichtbaar resultaten waarin aantoonbaar is dat het wijkteam functioneert met daarin de vertegenwoordiging van wijk en buurtvereniging, waarin de wijk centraal staat, er niemand wordt vergeten en waar de zorg voor de ouderen en jongeren er is, waar leuke activiteiten worden ontwikkeld en waar iedereen zich veilig, vertrouwd en met veel plezier woont in eigen wijk!

Samenvattend, de vragen die er voor de ChristenUnie nog liggen:

• Zal het wijkteam voldoende zichtbaar worden in de wijk?
  • Kan het maatschappelijk werk het aan? Dit ook gezien de enorme bezuinigingsopdracht die op hen afkomt en waar ze volop in zitten.

De ChristenUnie wil middels een ingediend amendement de wijk en buurtvereniging een plek geven in het wijkteam. Graag een reactie van het college.

Afsluitend waar ik mee begon: Niemand leeft voor zichzelf en niemand mag aan zijn lot overgelaten worden. Samenleven in Ermelo: niet alleen, maar samen!

Dank U.

Bijdragen

Reacties op 'Notitie “Samenleven in Ermelo, een wijkgerichte aanpak”'

Geplaatst op: 24-04-2014 05:30 Quote
Pero esta pieza única Relojes Imitacion se distingue de otros relojes de la marca por su esfera. Encuentro sutil entre Relojes replicas miniatura pintura y acristalamiento... La técnica de la "miniatura" está reservada para los más talentosos de las esmaltadores. Punto Replicas Hublot tras punto, cada partícula encontrará su lugar en el dibujo y encajar al otro en una armonía que el paso al fuego será eterno e inmutable.
broker
Geplaatst op: 05-09-2014 11:05 Quote
The best thing about this forex live quotes is that you can connect your free Forex signals website with the payment processor or your choice using special plugins. Most popular payment easy forex processors supported such Most popular payment best broker for forex processors supported such as PayPal, ClickBank, Plimus and Click2Sell. These plugins will allow you to have your payments automatically handled top forex each and every month
Nieuw bericht