Column Folkje Spoelstra

hardlopen 4woensdag 08 april 2015 09:05

Sinds een aantal maanden ben ik aan het trainen voor de halve marathon van Ermelo, daar loop ik de 10 km. De verkiezingsleus van de ChristenUnie: duurzaam in beweging voor Ermelo, sluit mooi aan bij dit hardloopevenement.

Het belooft een groot feest te worden op zaterdag 25 april. En dat hebben we nodig in en rondom het centrum van Ermelo: feest, verbondenheid en samenhorigheid. Het leuke aan hardlopen is dat iedereen mee kan doen. Je hoeft namelijk geen 21 kilometer te lopen, je mag ook de 5 of 10 kilometer ronde lopen. Uiteraard mag je ook gewoon supporten. En wanneer je meedoet, dan is er niets mooier dan dat anderen je aanmoedigen. Ook al loop je niet zo snel, ook al haal je de finish niet, dan nog gaat de duim omhoog.

We kunnen veel leren van een hardloopevenement. Want denkt u eens mee, stel dat we in plaats van aanmoedigen langs de kant zouden roepen: hou maar op, je haalt het nooit, dat dacht ik al 'opgever'! Elkaar aanmoedigen om positief door te gaan werkt veel beter. Niet alleen de hardlopers hebben aanmoediging nodig, maar ook de vele vrijwilligers die Ermelo kent, het goede doel 'de ultieme uitdaging' waar we de Halve Marathon voor lopen, de ondernemers in Ermelo, de mantelzorgers, en ga zo door. Doet u mee met aanmoedigen? Ook na 25 april? Ik wel!

En dat vind ik!

Bijdragen