Kader voor de financiële begroting vastgesteld

kadernotavrijdag 10 juli 2015 10:08

In de vergadering van 9 juli 2015 heeft de gemeenteraad het kader voor de financiële begroting 2016-2019 van de gemeente Ermelo vastgesteld. Elke partij houdt tijdens de bespreking van deze kaders een algemene beschouwing. Daarin wordt aangegeven hoe een bepaalde fractie tegen de begroting aankijkt. Onderstaand de beschouwing van ons raadslid Folkje Spoelstra.

Tik, tak daar gaat de tijd als maar harder.
Tik, tak daar gaat de tijd, zie hoe het gaat, weer een jaar.
(Tekst v Daniel Lohues. Een liedjes schrijver uit Drenthe.)

Het is dan wel geen oud en nieuw, maar toch ook weer wel. Er ligt een politiek jaar achter ons en een nieuw politiek jaar ligt voor ons met de kadernota 2016.
Terugblikkend en vooruit kijkend willen wij als ChristenUnie eerst stil staan bij waarom wij staan, waar wij staan.

Talloze mensen in de wereld lijden onder armoede, oorlogsgeweld, vervolging, machtsmisbruik. Het is onrustig in de wereld om ons heen. Wij willen onze ogen hier niet voor sluiten. Wij geloven dat God zelf herstel zal brengen en recht zal doen. Hij geeft ons de opdracht om niet stil te zitten en toe te kijken.

Het is onze taak om recht te doen en trouw te zijn op de plek die ons is gegeven in onze gemeente Ermelo. Met Jezus als ons voorbeeld. Hij roept ons op om de minste te willen zijn, onrecht en onderdrukking aan de kaak te stellen solidair te zijn met mensen dichtbij en ver weg die lijden.

Wij zijn als ChristenUnie dankbaar en danken onze God voor alles wat Hij geeft. Wij mogen in vrijheid leven en werken. Wij hebben veel goede voorzieningen, huizen om in te wonen en het vele groen om van te genieten.

Vervolgens gaat onze dank uit naar de ambtenaren, voor het vele werk en dank dat de vele veranderingen rondom de transities zo goed en zorgvuldig opgepakt worden. Dank aan onze gemeentesecretaris, onze griffies, onze burgemeester en wethouders. Dank aan de inwoners van Ermelo, de vele vrijwilligers en onze collega raadsleden.

Vooruit kijkend, kaderstellend, willen wij het volgende meegeven en de aandacht voor vragen.

1. Wij willen inzetten op de kracht van de samenleving
2. In 2016 is duurzaamheid een vanzelfsprekenheid
3. Blijvend gezonde financiën

Kracht van de samenleving
Als ChristenUnie vinden wij dat de kracht van de samenleving in de eerste plaats gevormd wordt door de burgers zelf- in verbanden als gezinnen, verenigingen, en geloofsgemeenschappen en ook door maatschappelijke organisaties, scholen, bedrijven. Samen nemen we verantwoordelijkheid, gaan verplichtingen aan en maken de samenleving leefbaar.

In de kadernota wordt het wijkgericht werken genoemd. Het wijkgericht werken moet nu echt van de grond komen. Als burgers moeten wij actief meedoen in onze eigen wijk en ook mogelijkheden krijgen om zelf verantwoordelijkheden op te pakken. Als ChristenUnie zien wij het mooie initiatief als een Parasol waar veel vrijwilligers actief zijn. Deze vorm van ontmoeting in de wijk zou nog krachtiger kunnen worden wanneer vrijwilligers, welzijn hierin actief samenwerken.

Een ander mooi initiatief opgezet vanuit de kerken zien wij bij de Oase. Midden in het centrum en de insteek om mee te denken met welzijn en open te staan voor alle burgers v Ermelo. Vrijwilligers zetten het op en gemeente springt financieel bij wanneer er duidelijke plannen liggen voor de wijk voor jong en oud.

Een project als Schuldhulpmaatje opgezet door vrijwilligers en financieel ondersteunt vanuit de gemeente verdiend dank. Maar er zijn ook zorgen. De toegang tot schuldhulpmaatje wordt soms bemoeilijkt vanwege privacyredenen. Het taboe lijkt nog te groot. Een uitdaging om meer het taboe te doorbreken. Als ChristenUnie zullen wij hier het komend jaar aandacht voor vragen.

Vraag 1. Is het bij de wethouder bekend dat de toegang tot schuldhulpmaatje bemoeilijkt wordt vanwege privacyredenen? (Mensen gaan wel naar de voedselbank maar worden niet aangemeld bij schuldhulpmaatje. Gegevens mogen niet uitgewisseld worden)

Mooi voorbeelden van samen zaken oppakken en naar elkaar omzien zien wij in de buurtschappen Speuld en Horst en Telgt. Kijkend naar het Buurtplan wat in ontwikkeling is in Horst en Telgt zien wij actieve burgers meedoen en meedenken met je eigen buurt. Als dit zijn vruchten afwerpt in een mooi plan heb je samen veel gewonnen.

De nieuwe welzijnorganisatie moet zich verder ontwikkelen in 2016. Het sociaal wijkteam moet wat de CU betreft meer bekendheid moeten krijgen en zal als eerste toegang tot hulp moeten gaan functioneren. 'Zoals de burger zijn eigen huisarts weet te noemen' zo zal hij ook bekend moeten zijn met het sociale wijkteam. Bekendheid verhoogd toegankelijkheid.

Vraag 2. De ChristenUnie stelt dat het sociaal wijkteam nog onbekend is. Veel burgers zullen niet weten wie in het sociaal wijkteam zitten en wat het precies inhoudt. Hoe gaat het college het sociale wijkteam bekendheid geven?

De transities op de WMO, Participatie en Jeugdzorg kennen in 2015 hun eerste jaar. Een overgangsjaar en tot nu toe lijkt iedereen de zorg te krijgen die hij nodig heeft. Voor ons als CU van waarde, want niemand mag buiten de boot vallen. Wij hebben hier ook extra geld v over. Maar hoe zal het gaan in 2016? Blijft de zorg toegankelijk en zijn de keukentafelgesprekken tot ieders tevredenheid? Van belang om voortdurend een vinger aan de pols te houden. Niet te snel denken dat het wel mee valt, maar kritisch blijven. De aanstelling van de klachtenbemiddelaar die deze zomer start, kan hierin als een extra ondersteuning en controle dienen.

Rondom de participatie breken er spannende tijden aan. Gaat het de gemeente en de SDV met de verschillende soorten ondernemers lukken om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen? Lukt het ondernemers, zorginstellingen om mee te gaan in het nieuwe participatie denken? Er liggen hoge ambities. Ermelo is als gemeente vooruitstrevend. Meer mensen aan het werk zien te krijgen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt vergt durf en creativiteit voor alle partijen.

Ook ligt er nog het vraagstuk rondom Proson en de Inclusief groep. Hoe en op welke wijze gaat hun rol, die zijn nu ook uitstekend vervullen tav mensen begeleiden met een afstand tot de arbeidsmarkt, zich verder vorm geven. Er ligt het rapport v Berenschot. Als CU zien wij voor Proson en de Inclusiefgroep kansen liggen om actief mee te ontwikkelen in de nieuwe participatiewet.

Het goed met elkaar samenwerken in de regio is voor ons al ChristenUnie van belang. Samen kun je meer. Samen sta je sterker. Samen kom je op voor je doelstellingen vb op recreatief terrein maar ook rondom de participatie wil je het beste voor de doelgroepen. Dit kun je niet alleen. Er is de afgelopen jaren veel gepraat over de RNV. Praten is voorbij. Nu komt RNV 3.0 er aan. Laten we gaan doorpakken. De ChristenUnie Ermelo zal zich hier voor in zetten. Met de ChristenUnie collega's uit ons regioverband hebben wij al maandelijks overleg over diverse onderwerpen die ons gezamenlijk aan gaan. (Kom ga met ons en doe als wij.)

Duurzaamheid is vanzelfsprekend
Voor de ChristenUnie is Duurzaamheid een vanzelfsprekendheid. Zonder vraagteken. Maar ook 'iets' wat vanzelfsprekend is heeft voortdurend investering nodig. Zowel in tijd, aandacht als geld.

In het najaar komt het duurzaamheidsprogramma aanbod. Wij lezen in de kadernota terug dat er een duurzaamheidslening wordt ingevoerd. Prima.
Er komen stimuleringsmaatregelen voor groene innovatie. Van belang: ga voor heldere, goede communicatie over maatregelen, bekendheid over wat er mogelijk isten aanzien van duurzaamheid.

Wij willen een oproep doen aan het college: Zet tav duurzaamheid ook sterk in op samenwerken met de regio. Zet samen duurzame projecten op. Neem als gemeente Ermelo de lead want Ermelo loopt in vergelijking met andere gemeentes voorop. Met elkaar bereik je meer en zul je eerder je doelstelling halen. Klimaat en energieneutraal in 2025.

Vraag 3. Kan het college toezeggen om in de regio een leidende rol te gaan spelen tav het opzetten van duurzaamheidsprojecten?

Duurzaamheid gaat ook over fietspaden, fietsroutes, onderhoud van fietspaden. In 2016 zullen er in het buitengebied goede en veiligere fietsroutes moeten komen. Denkend aan de Schaapsdijk, Zeeweg nu vd fiets soms levensgevaarlijk. Laat hierin ook vooral de buurt middels het buurtplan meedenken. Maar ook de aanleg van ontbrekende fietsschakels in het Gelders fietsnetwerk is nodig.

Het onderhoud van fietspaden vinden wij als CU een aandachtspunt. Wij willen graag dat de gemeente hierin actief optreed en goed bijhoudt hoe de paden erbij liggen.
Als ChristenUnie willen wij 'Ermelo als fietsgemeente' duurzaam op de kaart houden. Goede fietspaden zijn dan essentieel.

Vraag 4. Er is een meldpunt waar je kan melden wanneer je iets opmerkt bij een fietspad. Er is geloof zelfs een app. Wordt hier veel gebruik van gemaakt, is het bekend genoeg en betekent melden ook meteen opknappen?

De realisatie van fietspaden langs de Westflank zien wij als een verbetering. Veiligheid voor de fietser gaat in deze voor op. Maar daarnaast ook goed overleg met de bewoners om samen tot de meest juiste oplossing te komen.

En dan een belangrijk punt: realisatie van de ondertunneling. Voor ons als CU een speerpunt. Want er gebeurt te weinig op dit vlak. In het coalitieakkoord staat dat wij gaan overleggen met de Provincie, het rijk en met Pro-rail. De wethouder heeft in de commissie gezegd dat wij daar in 2017 mee aan de slag gaan. Dit is wat ons betreft te laat. Contacten onderhouden en alvast nadenken over en weten hoe de plannen erbij staan in het land is nemen wij aan in 2015 en 2016 ook mogelijk. Als CU willen wij hierover teruggerapporteerd krijgen.

Vraag 5. Hoe onderhoud de wethouder de contacten met Pro-Rail, Rijk en Provincie? Is er een pro-actieve lobby? Gaat de wethouder eerder dan 2017 met dit onderwerp aan de slag?

Betrouwbare overheid met gezonde financiën
Wij staan er financieel goed voor als gemeente. Maar we moeten altijd verder denken dan een jaar en dan zien we ook de nodige risico's op ons afkomen. Er is nog onzekerheid rondom de precariobelasting. De onzekerheid rondom de financiering rond de transities is elk jaar een spannend punt. Maar ondanks de onzekerheden hebben we geld achter de hand om risico's op te vangen. Dit geeft vertrouwen dat we de zorg kunnen geven die nodig is.

De komende jaren vinden er grote investeringen plaats in Ermelo. Kijkend naar ons centrumplan. Wij zien ondernemers actief meedoen en denken in de ontwikkeling vh centrumplan en dit in voor hen ook lastige economische tijden. Een dank aan ondernemers is op zijn plaats. Als CU zijn wij benieuwd naar de realisatie van het stationsplein. Wij hopen vanaf het station een mooie toegangspoort te krijgen naar het centrum.

Verder vindt er op verschillende locaties woningbouw plaats. Delen van het GVVP wat uitgevoerd gaat worden. Investeringen in sportaccomodaties. Kortom. We hebben gespaard en gaan geld uitgeven. Want alleen maar sparen en niet uitgeven is stil staan. Voer je doelstellingen uit. Zo heeft de CU ook middels een motie de gemeente opgeroepen om met Uwoon afspraken te maken om de duurzaamheidsdoelstelling in de woningbouw te realiseren.

Afsluitend: Als ChristenUnie willen wij duurzaam in beweging zijn voor Ermelo. De tijd tikt door er en er is zo maar weer een jaar om. Laten we samen verder bouwen aan onze mooie gemeente Ermelo.

Voorzitter, toch nog even kort over bouwen en niet bouwen.
De ChristenUnie heeft eerder het idee gelanceerd om op de nog niet bebouwde gronden denkend aan de open vlaktes bij Rehoboth bloemzaadjes te zaaien zodat op de lege, kale, vaak troosteloze vlakten een mooie bloemenzee gaat groeien. Wij hadden met een motie kunnen komen. Maar hoe geef je naam aan zo'n motie. Motie zaaien? Daarom hebben we nu gekozen voor een nog snellere uitvoer. We hebben een deel vd de zaadjes al vast voor het college gekocht en geven het u mee. Wij hopen volgend jaar verrast te worden en op diverse plekken in onze gemeente bloei te aanschouwen.

Bijdragen
Campagne
College
Gemeentelijke activiteiten