ChristenUnie Ermelo roept op tot bijdrage aan goede doelen

serieus requestwoensdag 16 december 2015 15:28

Aankomende donderdag 17 december 2015 brengt de ChristenUnie een motie in tijdens de raadsvergadering. In deze motie roept de ChristenUnie Ermelo het College van Burgemeester & Wethouders (B&W) op om een bijdrage te geven aan goede doelen, waaronder de plaatselijke actie van Serious Request.

Serious Request zet zich in voor de toekomst van kinderen en jongeren in oorlogsgebieden. Samen met het Rode Kruis vraagt Serious Request aandacht voor jongeren die moeten overleven onder de meest extreme omstandigheden in Syrië, Zuid-Soedan, Jemen en de Centraal Afrikaanse Republiek. The ‘next generation’ verdient toekomstperspectief, maar daarvoor is wel opleiding en persoonlijke ontwikkeling nodig.

De fractie van de ChristenUnie Ermelo heeft advies ingewonnen bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het staat gemeenten vrij om steun te geven aan goede doelen die verder reiken dan de eigen gemeentegrenzen, aldus de VNG. Juridisch wordt de gemeente hier niets in de weg gelegd een plaatselijke werving zoals die voor Serious Request te steunen. Vorige maand heeft de VNG zelfs een brief naar de gemeenteraad gestuurd over de Global Goals, de opvolgers van de Millenniumdoelstellingen. De Global Goals omschrijven doelen van wereldwijde vraagstukken als extreme armoede, ongelijkheid, klimaatverandering en verduurzaming van de economie. Volgens Ruud van Eijle, fractievoorzitter van de ChristenUnie Ermelo sluit dit prima aan bij de doelstelling van Serious Request. Ook de Minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking en de voorzitter van de VNG benadrukken dat de inzet en bijdrage van de lokale overheid van groot belang is. Afgelopen zaterdag was er in Ermelo een plaatselijk actie voor Serious Request. Er werd een ruim 4000 euro opgehaald doordat artiesten zich inzetten voor het goede doel. Van Eijle wil dit bedrag graag verdubbeld zien, door een bijdrage vanuit de gemeente zelf. Op die manier kunnen we elders in de wereld een betere bijdrage leveren aan de problematiek die ook hier in Ermelo steeds zichtbaarder wordt, denk aan de vluchtelingen die Nederland en ook Ermelo zullen bereiken.

Traditie

Het past de gemeente Ermelo, als zorggemeente bij te dragen aan dit goede doel, vindt van Eijle. Er zijn genoeg voorbeelden in de afgelopen jaren waarbij het College van B&W een bedrag, soms 1 euro per inwoner, beschikbaar stelde voor landelijke acties van giro555. Ook hebben we jaarlijks een subsidiepost van 10.000 euro in de begroting voor ontwikkelingssamenwerking. Nog niet zo lang geleden heeft wethouder Klappe op zaterdag 7 november de markt ‘Tweezijdig Geven’ geopend, met aandacht voor armoede en onrecht in deze wereld. Nergens wordt verboden dat we als gemeente een goed plaatselijk initiatief voor een project buiten onze grenzen mogen waarderen met een subsidie.

Oproep

Met respect voor iedere politieke overtuiging om hier iets van te vinden, roept van Eijle het college van B&W op een bedrag van minder dan 20 eurocent per inwoner voor de actie van Serious Request beschikbaar te stellen. “In de donkere dagen voor kerst zijn we dankbaar dat we het zo goed hebben in ons prachtige Ermelo, maar willen we met een financiële bijdrage laten zien dat we als één gemeente in deze wereld ook oog hebben voor de nood elders in de wereld.”

Burgemeester
Campagne
College
Gemeentelijke activiteiten