Op weg naar een Duurzaam Ermelo 2020 - Na de woorden nu ook de daden!

duurzaamvrijdag 18 december 2015 10:52

We gaan op weg naar 2020 met mooie doelstellingen, aldus Ronald van Veen. Maar bij doelstellingen mag het wat de ChristenUnie Ermelo betreft niet blijven. Niet alleen maar woorden, maar ook daden! Wij willen zeker deze raadsperiode nog resultaten zien, zo opende van Veen zijn speech inzake de Programmadoelen 'Naar een duurzaam Ermelo 2016-2020.

De klimaattop in Parijs is net voorbij, maar in het klein komt hier in Ermelo de klimaattop terug. Hopelijk ook met goede resultaten voor onze inwoners, bedrijven en gasten. Wel wordt steeds meer duidelijk dat we moeten gaan denken in grootschalige opwek van energie. Hier zullen wij de komende periode goed met elkaar over moeten nadenken. Het blijven zeggen dat we geen invulling aan windenergie willen geven is wat de fractie van de ChristenUnie betreft, ook met deze klimaattop, echt voorbij. De ChristenUnie Ermelo wil niet op voorhand een vorm van duurzame energieopwekking uitsluiten.

Voor ons als ChristenUnie Ermelo is het daarnaast belangrijk dat er meer aandacht komt voor het verminderen van fossiele brandstof, daartoe zal er gekeken moeten worden naar andere vormen van energie, maar zullen we ook vaker de fiets moeten pakken om uitstoot van brandstof te verminderen. Dat kan alleen maar als de infrastructuur goed op orde is. In ons verkiezingsprogramma hebben wij niet voor niets opgenomen dat er goede fietsverbindingen vanuit de wijken naar het centrum moeten komen. Daarnaast moet het openbaar vervoer beter benut worden door de toegankelijkheid te verbeteren. Allemaal ER-doelstellingen (vERbetERen, vERmindERen en vERduurzamen), die het college in haar Raadsvoorstel benoemde.

Middels een wijziging, die de ChristenUnie Ermelo op voorstel van Progressief Ermelo, samen met de SGP indiende is nu in de doelstellingen opgenomen dat er sterker gewerkt gaat worden aan het verminderen van fossiel brandstof gebruik, dat de infrastructuur versterkt wordt voor de fietser en het openbaar vervoer. Een mooi resultaat, want het voorstel werd unaniem door de raad aangenomen. De ChristenUnie Ermelo blijft zich inzetten voor een duurzaam en beter Ermelo in 2020!

Bijdragen
College
Column
Partij