Verkiezingsmarkt: CUErmelo in gesprek met kiezers over bezuinigingen en investeringen!

verkiezingsmarkt grootmaandag 17 maart 2014 16:19

Zaterdag 15 maart was het politieke markt in Ermelo op het Pauwenplein. De politieke partijen konden in gesprek gaan met de kiezers over hun verkiezingsprogramma. De kandidaten van de ChristenUnie Ermelo waren zichtbaar aanwezig.

Middels een vragenlijst konden de burgers zelf aangeven waarop zij wilden bezuinigen en waar er op geïnvesteerd zou kunnen worden. Ongeveer 40 personen maakten gebruik van dit aanbod.

De volgende bezuinigen werden door de burgers aangedragen:

• Subsidies aan sportverenigingen afbouwen (25%)

• Minder ambtenaren en drie in plaats van vier wethouders (22,05%)

• Andere vormen van bezuiniging, waaronder een takendiscussie, de kaasschaafmethode (bezuinigen op alle gemeentelijke taken) en minder diners voor de Ermelose bestuurders (22,05%)

De overige ideeën waren een bezuinigingsslag door een verhoging van de Onroerend Zaken Belasting door te voeren (16,2%), te bezuinigen op gemeentelijke gebouwen (10,3%) en te bezuinigen op Groen- en Wegenondehoud (4,4%).

Als de burgers zelf investeringen zouden mogen doen, zou het beeld er als volgt uitzien:

• Goedkope Woningbouw voor jong en oud (42,4%)

• Andere investeringen met name zorggerelateerde onderwerpen als gehandicaptenzorg, ouderenzorg en armoedebestrijding. Daarnaast werd investeringen in duurzame energie en recreatieve voorzieningen benoemd. In totaal een percentage van 28,8%.

• Een fietstunnel bij het spoor (10,1%)

• Goed verlichte fietspaden (10,1%)

Investeringen die ook werden aangedragen waren de volgende: een doorontwikkeling van Strand Horst 4,05% en meer auto parkeerplaatsen 1,5%. 3,05% vond investeren niet noodzakelijk.

Opvallend is dat woningbouw en veilige verkeer als belangrijkste investeringen aanbod kwamen en dat de bezuinigingen zich met name richten op het afbouwen van subsidies in de sport, minder ambtenaren en wethouders en een takendiscussie. De fractie neemt deze uitkomsten mee in haar overwegingen voor komende vier jaar.

De ChristenUnie is de afgelopen maanden bij veel vrijwilligers instellingen langs geweest om die een hart onder de riem te steken. De aanwezige vrijwilligers kregen een appeltaart van de ChristenUnie Ermelo. De burgers die meededen aan de enquête konden zelf ook nog een instelling of persoon opgeven aan wie de fractie van de ChristenUnie nog een appeltaart zou overhandigen. De keuze is gevallen op, De Praatpaal, een interkerkelijke commissie voor kinder en tiener pastoraat. Zij ontvangen dinsdagavond uit handen van raadslid Jan van Eijsden een appeltaart gemaakt door Proeverij de Ontmoeting.

Bezuinigingen
Campagne
Gemeentelijke activiteiten
Werkgelegenheid
Wonen & Ruimtelijke ordening
Zorg, Welzijn & Sport

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht