Tarief herschikken graven niet verhoogd!

IMG_2248vrijdag 07 november 2014 20:43

Op de raadsvergadering van 6 november zijn de verordening van de begraafplaats en de daarbij behorende tarievenlijst vastgesteld. Dankzij het amendement van de ChristenUnie, mede ingediend door het CDA Ermelo en de SGP, zijn de tarieven voor het herschikken van graven niet verhoogd.

Al tijdens de commissievergadering Infrastructuur en ruimte liet de ChristenUnie weten grote moeite te hebben met de tariefstelling voor het herschikken. “Onze aandacht werd hier met name op gericht omdat het tarief zo verschilt met omliggende gemeenten en omdat het tarief zelfs met 263% steeg in het voorstel van het college. Voor onze fractie en die van de SGP en het CDA onacceptabel”, aldus raadslid Ronald van Veen (ChristenUnie).

“Wij als volksvertegenwoordigers vinden het belangrijk dat onze burgers een eerlijke prijs betalen voor het tarief voor herschikken. Het tarief voor de herschikking is nu vastgesteld aan de hand van de werkelijk gemaakte arbeidskosten, want dat is in onze optiek ware kostendekkendheid. Voor het toevoegen van € 2000,- aan het tarief voor toekomstig onderhoud zien wij geen enkele grond”, aldus van Veen.

VVD, PE en BBE verweten de partijen die het amendement indienden dat er sprake zou zijn van rechtsongelijkheid, omdat er door herschikking niet mee zou worden betaald aan het toekomstig onderhoud van de begraafplaats. Dat argument vonden de drie partijen niet steekhoudend, want sinds 2001 is er uit de grafrechten uitgegeven voor onbepaalde tijd een Voorziening voor Toekomstig Onderhoud gevormd. En voor wat betreft de oudere graven (uitgegeven voor 2001) mag ook worden aangenomen dat het onderhoud van de begraafplaats destijds was inbegrepen. Het tarief van een herschikking, gebaseerd op de handeling zelf, moet kostendekkend zijn. Met het amendement is dat nu bereikt. Onze inwoners gaan daarmee een eerlijke prijs betalen. Voor de nabestaanden van graven uitgegeven voor onbepaalde tijd, waarbij het onderhoud is afgekocht, is met het amendement rechtszekerheid ontstaan. Zij gaan nu niet dubbel betalen voor het onderhoud van een (familie)graf als zij deze willen herschikken. Ook vinden de drie partijen die het amendement indienden dat voor mogelijk in het verleden minder opgehaalde inkomsten de rekening niet nu betaald moet worden.

Het amendement werd met 11 stemmen voor en 8 stemmen tegen aangenomen.

Bijdragen
In de media
Partij
SGP
Steunfractie
Toespraken

Reacties op 'Tarief herschikken graven niet verhoogd!'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:02
De Breitling Replica Horloges Jet Team keerde terug naar zijn basis in Dijon, Frankrijk, na een reis in vijf Namaak Horloges nieuwe landen. In totaal zeven vliegtuigen uitgevoerd meer dan 225 vluchten in achttien dagen, observeren Rolex Replica van alle geplande vluchten. Demonstraties nemen plaats langs de kusten of, zoals in Beiroet en Amman, in de nabijheid van de luchthaven tijdelijk gesloten, de omgeving, de daken van de gebouwen en balkons zijn altijd gevuld met publiek gepassioneerd over de show.